Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Doftöverkänslighet och släkten...

Doftöverkänslighet och släkten...

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Doftöverkänslighet och släkten...

Inläggav Areschoug 2009-01-21 16:32

Har försökt att förklara för hela min släkt, vi som brukar träffas till jul, påsk, midsommar, födelsedagar, namnsdagar, grillpartys på sommaren......jag är överkänslig mot dofter!
I början sa jag "parfymer" vilket fick mina nära och kära att tro att det bara var parfym! Alltså det man köper i liten flaska och duttar på bakom örat :?
Fick ändra till dofter och allt som luktar men de fattar inte att det gäller ALLA sådana saker som sköljmedel, hudkrämer, deo, hårvax,spray, tvättmedel, röklukt från cigaretter i andedräkt , mögeldoft, osv.

Jag är verkligen imponerad över hur de försöker!!!!
Jösses vad de försöker!
Men de fattar inte!

De förstår inte att jag är som en narkotikahund! Jag känner ALLT! Det behövs bara några molekyler av ett ämne som jag inte tål så är allt igång: hostreflex som håller på under lång tid, slem i lungorna och hosta, trötthet .

Är det sen pollensäsong eller sen höst med mögel i naturen så är det så mycket värre. Eller minusgrader.

(Ett exempel är att min bonusdotter tvättat med sköljmedel och fastän hon slutat med detta i vår tvättmaskin mådde jag dåligt av doft under ett helt år efteråt . Ett helt år!!
Jag kollade till slut tvättmaskinen och såg att det låg små rester kvar av sköljmedlet i sköljmedelsfacket.
Blev av med lukten efter att ha lagt plastlådan i klorin.)

Nu känner jag att jag fått ett problem. Jag har så svårt att säga till mina släktingar att det inte räcker med att inte använda sköljmedel just innan de ska besöka oss, eller att kappan lukter parfym som de använt för två veckor sedan, att lukten sitter kvar!
Jag känner mig som om jag begär något som jag inte kan begära. Att jag är rädd för att bli för krävande. Jag vågar helt enkelt inte säga till mer.
Känns detta igen eller är jag ensam om denna reaktion?
Areschoug

Re: Doftöverkänslighet och släkten...

Inläggav sianna 2009-01-24 13:26

Hej!

Du är verkligen inte ensam om detta. Jag har upplevt precis samma sak och då främst med mina vänner och med min sambos släkt.
Det är jättesvårt att veta vad man kan kräva av dem.
Jag vågar inte kräva mer än att de inte tar på sig ren parfym när man ska umgås och ifall det är personer som har en tvättmaskin i hemmet så ber jag att de ej kör tvättmaskinen just innan eller då jag ska hälsa på. Det känns omöjligt att kräva att de ska byta tvättmedel och sköljmedel, shampo, deo osv.
Med vissa som jag känner mer väl så ber jag att de inte ska ta på sig alldeles nytvättade kläder. Jag blir blir sämst av ren parfym och parfymerat tvättmedel/sköljmedel.
Men det hela är jättesvårt och det känns som ett lotteri när man ska hälsa på vänner och släkt... De kan ha varit ute kvällen innan och haft parfym på sig då och då luktar kläderna fortfarande mycket starkt av parfymen, de kan råka vara nyduschade och då lukta starkt av shampo eller ha på sig kläder som luktar starkt av tvätt/sköljmedel..
Eftersom man aldrig säkert kan veta så bokar jag aldrig in att ses ifall jag inte vet att jag "har tid" att bli dålig den dagen och dagen efter. Det är jättejobbigt. man blir ju så socialt isolerad.

Längtar efter ett botemedel!!!
sianna

Inläggav april79 2009-01-28 10:02

Kan bara instämma tyvärr.... exakt vad ni båda skriver upplever jag också. Det går liksom inte in. Och det blir irritation om man tjatar om det för mycket, ungefär som att man är för krävande. Jag har astma i grunden också, men inte ens det hjälper. Som sagt, sköljmedel/tvättmedel och schampo etc. är ju det värsta (minst lika illa som parfym) och hur ska man kunna begära att andra människor inte använder sådant? Vi får en massa ärvda kläder just nu till min son som är 16 månader och alla kläder stinker av ett och samma sköljmedel. Har försökt förklara att jag inte tål doften, men minnet verkar vara kort.... suck. Trots att man försöker leva ett så normalt liv som möjligt går det inte komma ifrån att detta är oerhört stressande vid många situationer. T ex uppstår många problem för mig i samband med att jag studerar och det doftar i klassrummet och man t ex ska redovisa. Då är man lagom glad för att stå där framme och harkla sig och vara dålig.... läser även med studenter emellanåt som jag inte känner och kan därför inte framföra detta till varenda person. Ännu värre är det nästan att vistas på buss/tåg... då kan flera dagar vara förstörda efteråt. Sedan upplever jag att människor från andra kulturer ofta doftar mer och de doftar ju gott, men mycket! Jag vill absolut inte generalisera, men i många fall verkar det vara såhär. Som ni skriver, hur ska man kunna kräva att en hel värld anpassar sig efter oss? Borde vara en självklar rättighet, men inte så enkelt. Likadant är det ju med rökning. Hur kan det egentligen vara tillåtet att röka på offentlig plats? Hoppas också på snar hjälp!
april79

Inläggav Ingvor 2009-01-28 13:50

Hej allesammans!

Det tar tid att övertyga sin omgivning hur man mår både vid själva kontakten och tiden efteråt. Jag kan bara beklaga för jag har också haft, säger så numera, då mina barn äntligen har förstått då de har velat haft kontakt med mig för att jag är mormor respektive farmor. De ville inte att deras barn skulle växa upp utan mig. :D Mina bröder med respektive har också äntligen fattat men värre är det med s.k. "vänner", numera forna, då jag helt enkelt fått välja bort dem. De förstod inte eller ville inte förstå att om de ville umgås med mig gällde doftfrihet i sin hela proportion. Visserligen kunde jag inte komma hem till dem, men hemma hos mig gäller DOFTFRITT.
Jag uppmanar er andra att låta skriva ut vårt nätverks folder här på hemsidans första sidan och sprida den bland familjen och ev vänner, arbertskamrater osv.

Lycka till!
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Inläggav Thomas Carlsson 2009-01-28 16:52

Jag vet precis hur du mått, har själv haft samma överkänslighet som du.
Vet inte hur många gånger under åren som jag har fått meddela gäster och släkt som kommit att de får gå igen. Även när man blivit bjuden så har man fått gå där ifrån.
På grund av att de har fel kläder på sig eller nyss duschat och använt doftande medel.
Jag har nu varit nästan helt besvärsfri i 1 månad (fick ett återfall igår) har gjort Lotorpsmodellen och om det håller i sig så är det ett mirakel. Har tom kunnat gå på stan se bio, gå i affärer, faktiskt har jag utmanat mig själv med att gå in i en parfymaffär och testat parfym vilket gick utan några som helst problem :D . Men jag använder inget nu, eftersom det är så många som har problem.

Kanske detta kan vara en hjälp, man har inget att förlora, om det lyckas så har man ett nytt liv.

Thomas
Thomas Carlsson

Inläggav maud 2009-01-28 17:47

April79
Ärvda kläder. Be givaren att skölja i ättika eller vinäger sista gången innan du får dem. Erbjud dig att betala detta om så behövs, erbjud även parfymfritt tvättmedel till sista tvätten innan du får dem.
I skolan kan du kanske lätta lite för dig med en sjal eller näsduk med pepparmintsolja el nåt liknande. Förvilla ditt doftsinne på nåt vis.
Du måste stå upp för dig och din hälsa, ingen annan gör det tyvärr. Vore du nötallergiker skulle få komma på tanken att bjuda dig jordnötter. Det är gammalt och känt.
Thomas
Grattis, vilken lycka. Men hur kunde du få för dig att gå så långt som att gå in i getingboet? Det var lite vilt gjort,eller? Var nu rädd om dig så du inte blir för tuff. Bakslag är så jobbiga och gör en så ledsen.
maud

Återgå till Allmänt