Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Eko-hygien/rengöring

Eko-hygien/rengöring

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Eko-hygien/rengöring

Inläggav Tilia 2009-03-07 16:07

Hej! (vill bara först klargöra att jag inte har något med Eva Millqvist att göra! Jag kände inte till att hennes hemsida heter tilia när jag la upp min profil med detta användarnamn.. jag bara råkar själv vara väldigt förtjust i Linden som träd.. :)

Jag är ny på det här forumet. Jag snubblade hit av misstag genom min nya (sen 1,5mån gamla) upptäckt av ekologiska hygienprodukter. Det hela började med en tidningsartikel om en eko-frisör här i stan (Malmö) som berättade om ett elakt ämne som finns i nästan all konventionell (kemisk) schampo och som orsakar irritation i hudbotten. Och ekologiska schampon innehåller inte detta. Nå, så tog mitt detektivarbete fart! Jag började läsa allt jag kunde komma över på nätet om ekolgiska produkter, giftiga ämen som finns i alla våra hygienprodukter (deo, schampo, balsam, krämer, ansiktstvätt mm mm!) och insåg att vi är omgivna av ämnen som irriterar hud, luftslemhinnor, slemhinnor i ögon, är allergi-och eksemframkallande, hormonstörande mm mm!! (se tex. http://tradkramaren.wordpress.com/2008/ ... ga-kramer/ och http://www.tidningenhennes.se/Reportage ... a-ekosynd/)

Eftersom jag haft en rätt vacklade hälsa de senaste åren och beslöt jag därför mig för att allt konventionellt ska ut och ersättas av ekologiska produkter! Som ju består av rena naturmaterial, fina vegetatbiliska oljor och annat naturligt och icke-kemsiskt! Jag upptäckte däremot att även de ack så fina och naturliga eteriska oljorna var ett problem - genast hostattack. Så jag började rota och leta efter de utan eteriska oljor. Lite svårare, men det går! Men vissa som är bara lätt parfymerade (av bara naturliga eteriska oljor alltså - aldrig kemiska parfymer!) kan funka!

När jag då letade efter oparfymerade, ekologiska produkter hittade jag hemsidan http://www.doftfri.se som fick mig att inse att det jag hela tiden fått diagnostiserat som förkylningsastma (får astmasymptom i samband med förkylning) i själva verket måste vara sensorisk hyperreaktivitiet! Allt stämmer! Och min övertygelse om ekologsika hygien - och rengöringsprodukter blev än mer starkt! Om vi nu reagerar på kemiska preparat, inte bara dofter i sig, så borde ju lösningen vara att välja rena naturprodukter! :))

Jag har ju sådan tur som bor i Malmö, som formligen blomstrar av ekologiska frisörer, caféer, livsmedelsbutiker, och nu senast i december - en lite lyxigare makeupaffär (eko såklart!) :))) MEN - det finns faktiskt en hel del sajter på nätet som enbart säljer eklogiskt! Som man kan få levererat hem i brevlådan (el till posten).

Jag läste hela tråden angående flour i tandkräm - och blev så ARG! på alla mina tandläkare genom tiderna som uppmanat mig att sköja med flour (den med högst koncentration dessutom...) - för jag har ju så fula missfärgningar på mina tänder - och de är helt klart fouros! Alltså missfärgning pga fouren som dessutom gjort mina tänder mer porösa! Grr... :(( Och blev än mer övertygad om att min fina, ekologiska (flourfria) tandkräm från Weleda var helt rätt att fortsätta med!

Det vackra med dessa eko-produkter är dessutom att det är så mkt "på tapeten" med eko just nu, så det finns så mycket fina produkter. Eko är inte längre dammigt och naturfärgat - det finns ekolyx. Så bara för att man är sensoriskt hyperreaktiv måste man inte avstå från fina krämer, smink och ett rent hem!

Det finns så HIMLA mkt produkter att välja på, så det gäller samma där som för allt annat, att man får testa sig fram - men man kan någonstans ändå känna slig lite lugnare - för det är ju naturliga ämnen! Fast vissa kan som sagt - liksom jag - reagera även mot de eteriska oljorna! Men dessa är angivna på innehållsförteckningen, så de ska inte komma som någon otäck överraskning.

Personligen har jag fastnat för följande produkter: För ansikte: Weledas mandelserie (som är oparfymerad). Fina ansiktskrämer, en lättare för fet hy och en fetare för torr. Och så finns ansiktstvätt, ansiktsolja och ansiktsmask. Weledas vildros ögonkräm går också bra då den är också oparfymerad (alltså utan eteriska oljor). (se http://www.weleda.se)

För dusch/hår: Bentley organics. Har underbart schampo och balsam, som faktiskt innehåller eteriska oljor- men i en sådan liten mängd som jag verkar tåla. Weledas duschkräm för barn (Calendula) trodde jag skulle gå bra, jag vill så gärna att den ska gå bra, den är så krämig och härlig i övrigt - men jag får nog ge upp den för den är stark i doften.. Jag får väl undersöka om någon av Bentley organics duschkrämer kan gå.. (se http://www.bentleyorganics.com)

Urtekram har en hel serie som heter "no perfume" som har det danska astma- och allergiförbundets logga på sig! :) (deo, duschkräm, body lotion, schampo, balsam, tvål). Fantastiskt tänkte jag, men blev lite besviken på schampot som torkade ut håret en hel del. Men deras duschkräm använder jag som flytande handtvål vilket går bra! Och de har även en hård tvål som är helt ok. Jag har inte provat deras deo eller balsam, så de kan jag inte säga något om. Kroppslotionen funkar helt ok. Jag har å andra sidan fnösktorr hud som är rätt krävande. Jag brukar i alla fall använda den på händerna också. Det sägs att det viktigaste med riktigt torr hud är att smörja ofta så jag har köpt en liten reseplasttub på åhléns som jag fyllt med lotionen, som jag har i handväskan så jag kan smörja in mina händer på jobbet lite då och då. Eftersom den inte är jättefet sugs den upp av huden rätt snabbt så man kan fortsätta jobba utan kladdiga fingrar.

Annars kan man också – istället för handkräm/bodylotion använda kallpressade, ekologiska oljor! :) Som oliv, sesam eller mandelolja! Madelolja är dyrt och hittas på hälsokostbutiker snarare än på ica/konsum, men det är en finfin olja :) Jag använder den i ansiktet istället för nattkräm och smörjer händerna också.. Det funkar fantastiskt på mina fnösktorra händer! Och den är speciellt lämplig för känslig hy så den passar även för små bebisar :)

För små bebisar kan man också använda sig av sesamolja. Det är en av huvudingredienserna i Weledas barnolja (för tvätt av bebisarnas blöjområde). Och en gynekolog nämnde för mig att man som vuxen, till intimtvätt kan använda barnolja. Eftersom nästan all konventionell barnolja består av 100% paraffin (!!!) och ingen riktigt olja alls – så är det såklart att föredra Weledas barnolja. Eller som jag gjort – köpt in en fin ekologisk, kallpressad sesamolja på ICA och hällt upp i en liten plastburk. Vips – BILLIGT och fantastiskt! Det var länge sen jag mådde så bra där under!..

Sen vet jag att Coops Änglamark-serie har en oparfymerad serie med diverse i hygienväg – shampo mm, men jag har inte haft vägarna förbi en konsumaffär för att läsa genom innehållsförteckningar för att se hur pass eko de verkligen är – men det kan ni kanske också undersöka?

Vad gäller rengöring har jag precis inhandlat en flaska gammal hederlig grumme gulsåpa (obs! köp den gula – den gröna har de tillsatt färgämnen och parfym då de ändrade på tillverkningsmetoden för några år sedan…). Jag har ännu inte testat den tillräckligt för att se om jag reagerar eller inte..

Men jag har annars upptäckt och läst en massa om rengörings- och tvättmärket Sonett (tyskt) (ej testat än, men ska så snart jag får tag i!). Jag har lusläst deras innehållsförteckningar och beskrivningar och jag har inte hittat NÅGON annan som har så RENA och naturliga ingredienser. Deras ”neutral”- serie är oparfymerad :) Neutral-serien består av flytande tvättmedel, flytande handtvål, diskmedel (som också fungerar som allrengöring – alltså till golv, ytor mm) samt flytande tvättmedel för ylle och silke. Se http://www.sonett-online.de

På den stora eko-livsmedelsbutiken som finns här i stan har de sonett, tyvärr inte neutral-serien, men jag ska försöka ligga på dem för att de ska köpa in den. Annars får jag väl hitta någon nät-butik som säljer sonett. Fast änglamark har ju också rengöring, men jag vet ännu inte om de har oparfymerat eller hur innehållsförteckningen ser ut.

Ja, just det, deon jag använder heter miessence. Den finns i tre varianter, varav den ena är oparfymerad. Jag testade en annan deo (kristall-deostick) som inte var någon höjdare, men den här är helt underbar! All eko-deo låter huden andas och det kommer bli lite fuktigt under armarna. Men det viktiga är ju att bli av med svettlukten. Och eko-deo neutraliserar bakterierna som orsakar svettlukt. Jag fick den här deon rekommenderad som ”den enda eko-deon som faktiskt funkar” och jag vill inte säga något om andra eko-deos men den här funkar i alla fall! :)

Den fick jag också köpa via en nätbutik. Det går att läsa om märket på http://www.mionegroup.com/en/en/ och jag köpte den på http://www.tshina.se/shop/

Min SHR är ännu under någorlunda kontroll, jag tål kollegornas deo, men inte parfym, och har fått kontoret att sluta med luftfräschare på toaletterna! Och fått dem att byta till snällare rengöringsmedel. Jag visste inte om att det fanns andningsmasker, men jag har sen många år tillbaka helt spontant börjat under vinterhalvåret dra halsduken över näsa och mun (men har nu bestämt mig för att införskaffa en mask för att lindra vardagen vid tex. damsugning, städning, storstäd i dammigt förråd mm). Jag skulle gärna hoppas att genom att få bort kemiska preparat helt från mitt liv aldrig behöva få en sådan allvarlig SHR där jag behöver flytta ut på landet och nästan alltid bära mask… Och jag hoppas innerligt att mina eko-tips kan lindra livet för er!
Tilia

Re: Eko-hygien/rengöring

Inläggav Ingvor 2009-03-08 17:26

Hej Tilia!
Varmt välkommen hit och tack för all information! :) Vad bra att informationen du fick från min hemsida, http://www.doftfri.se, var till din hjälp.
Det var mycket att läsa och ta in och jag skall läsa lite och kika in på alla de länkar du har lämnat. Mitt önskemål hade nog varit att få bosätta mig bland människor och storstaden, men tyvärr så har hälsan satt stopp för detta. Då får jag vara så glad och tacksam att nätet finns och att jag kan finna vänner som hjälper till och kontrollerar vad som kan vara bra och mindre bra produkter.
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Inläggav Solveig 2009-03-26 21:38

Tack Tilia för all information och spännande länkar! Jag undrar om du blev blå-brun-grå på tänderna när du använde fluortandkräm? Blev det bättre när du slutade och började med tandkräm utan fluor?

Solveig
Solveig

Inläggav Tilia 2009-03-29 00:13

Hej Solveig!
Ja, jag blev blå-brun-grå av flourtandkräm.. Detta har inte gått bort än, jag hoppas det gör det snart, men då jag skrev mitt inlägg hade jag precis börjat med tandkräm utan.

Jag är väl lite orolig att det inte går bort av sig själv - utan att det som redan är drabbat måste putsas bort, lite som med rost på metall. För fluoros, har jag förstått av det jag läst, är lite av samma reaktion som rostning, fast på tandemaljen.

Så det kanske är först efter att jag varit hos tandläkaren, då han putsat tänderna, som man kan veta med säkerhet? Alltså, om det blir missfärgningar på nytt, då var det kanske inte flourens fel?

Jag får helt enkelt se och återkomma!

/Tilia
Tilia

Inläggav Tilia 2009-06-29 10:50

Hej igen Solveig!

Jag tänker på din fråga varje kväll jag borstar tänderna, och granskar missfärgningarna på tänderna noggrannt i badrumsspegeln, och NU kan jag säga med säkerhet att missfärgningarna nästan är helt borta :D Och jag har INTE varit hos tandläkaren än. Detta tack vare tandkräm utan flour.

Hälsningar (och vitare leenden!)
Tilia
Tilia

Återgå till Allmänt