Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Medicin

Medicin

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Medicin

Inläggav leifh 2009-07-26 22:16

Jag har varit doftöverkänslig i minst 20 år, med alla problem som stark doftöverkänslighet innebär. Jag är också kraftigt allergisk (hudallergisk) mot vanliga parfymämnen i pricktester o d. Jag har kunnat bekämpa hosta, snuva etc i stor utsträckning med vanliga allergimediciner som Lomudal, kortison etc. Mina huvudsakliga svåra symptom har i stället varit snabb hjärnpåverkan i form av förvirring, omtöckning, insomnande och depression (under minst 10 timmar efter varje parfymkontakt). Jag har sedan drygt ett halvt år blivit mycket bättre (ungefär tio gånger mindre känslig) med hjälp av en medicin som används för att behandla glaukom (grön starr) som jag också lider av. Parfymöverkänsligheten är inte borta, men den är mycket svagare. Medicinen är en s k prostaglandinanalog och heter Taflotan i Sverige. Den är godkänd i Sverige från sommaren 2008. Det finns även andra liknande läkemedel. Den tas som ögondroppar (utan konserveringsmedlet bensalkonklorid som väl är). Jag kan nu gå på konsert, på restaurang, bo på hotell (allergirum), resa tåg och färja, gå och handla kläder och annat i storstadsmiljö vilket jag inte kunnat göra tidigare utan att bli sjuk. Enda möjligheten förut var att använda andningsskydd (halvmask med aktivt kol). (Jag har t o m flugit fram och tillbaka över Atlanten med andningsskydd på mig, men det var före 11 september 2001, och jag tror inte att det skulle vara möjligt i dag av säkerhetskäl). Medicinen har inga biverkningar utom möjligen ögonirritation och mörkfärgning av huden runt ögonen. Titta på Apotekets hemsida http://www.apoteket.se/privatpersoner/c ... ype=global. Berätta gärna för mig om ni får någon effekt av medicinen! Jag är forskare i kemi och även professionellt intresserad av överkänslighet för kemikalier.
leifh

Re: Medicin

Inläggav lenal 2009-08-16 13:41

Hej!
Låter jättespännande med medicinen du fått hjälp av.
Antar att den är receptbelagd?
Det känns verkligen tröstlöst ibland med dessa svåra symtom som jag har precis som du.
Jag drabbas också av hjärnpåverkan som det mest besvärande och där inga av de mediciner jag har mot de andra symtomen (näs- och luftvägssymtom bla) hjälper.
Det enda jag får viss effekt av vad gäller neurologiska symtom som svårighet att minnas, tänka och tala, dåsighet och omtöcknande mm är att ta ett par ipren.
Det tar inte bort symtomen men däremot dämpar det en del. Tyvärr känns det inte jättebra för magen att använda sig av dessa tabletter lite till och från./Lena
lenal

Re: Medicin

Inläggav leifh 2009-08-16 17:16

Hej Lenal,

Intressant att du reagerar positivt på ipren som ju är en s k NSAID! Jag har under mer än 10 år huvudsakligen använt Diklofenak (Voltaren) som är en annan NSAID för att minska doftöverkänsligheten. Innan jag fick Diklofenak åt jag sex Bamyl om dagen. Utan NSAID kunde jag bli starkt hjärnpåverkad på någon sekund av olika parfymer. Med Taflotan har jag t o m kunnat minska dosen Diklofenak. Testa med Taflotan om du får recept av din läkare! / leifh
leifh

Återgå till Allmänt