Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - resa

resa

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

resa

Inläggav Mia J 2010-02-03 17:50

Vet någon om det är säkert mot parfymer och kemikalier i så kallade allergirum på hotell och stugor eller betyder det bara att man inte får ha djur?
Om någon parfymindränkt människa har haft rummet före mig kan jag inte vara där på flera dagar. Och tänk om kuddar och täcke luktar. Vet någon vilka ställen
som kan vara säkra?. Det enda jag känner till är Åre och dit har jag ingen lust att åka. Vill åka till Stockholm, Göteborg,Gotland ,Varberg västkusten.
Maria J
Mia J

Re: resa

Inläggav Ivy 2010-02-12 14:43

Hejsan!

Har själv funderat över det, men det jag kommit fram till är en husvagn med egen dusch som man kan ta
med sig överallt verkar bäst!!!!!
Ivy

Inläggav april79 2010-02-14 19:07

Tyvärr tror jag inte att det går att "garantera" något sådant före avresa.. är jättesynd, men dofter verkar vanligtvis inte räkna till de ämnen som människor är alltergiska mot när det gäller t ex hotell etc. Tror mer de syftar på husdjur etc. då. Ett tips är att boka ett hotell som inte är alltför "billigt" eller som är lite äldre, för jag upplever att äldre hotellrum ofta luktar mer och det är oftare mindre parfymerade sängkläder t ex på en hotellkedja som Scandic som överlag håller bra standard, har bra ventialation etc, utan kanske risk för mögel och annat. Men det är bara min egen personliga erfarenhet. Likadant gäller vandrarhem, ett vandrarhem som ser fräscht och nytt ut har troligtvis bra ventilation och dit kan du med fördel ta med egna sängkläder vilket kan underlätta. T ex Malmö City vandrarhem vet jag har bra enkel/dubbelrum. Vad är det för typ av boende du har tänkt dig? Jag bor i Varberg och kanske kan tipsa om något här //Lynn
april79

Strandnära på Öland

Inläggav maud 2010-02-16 23:54

Hej!

Jag heter Erica och driver ett vandrarhem i Stora Frö på Öland, SVIF Strandnära Sandbergens Vandrarhem, http://www.strandnara.com .
Jag har en mamma som är doftöverkänslig och medlem i det här forumet.

För mig är det väldigt viktigt att försöka se till att alla ska kunna vistas hos oss oavsett behov, särskilt som jag vill att min egen familj ska kunna vara med överallt i våra lokaler. Vi använder inga parfymerade produkter på vårt vandrarhem. Vi städar och tvättar i parfymfritt. Vi leasar sängkläder & handdukar som tvättas i parfymfritt, i våra tvåldispensers har vi parfymfri tvål och alla rengöringsmedel är parfymfria.

Vi har fyra små lägenheter med fyra bäddar i varje. De har eget pentry och dusch/wc. Varje lägenhet har egen ventilation och därför minskar risken att dofter sprider sig via ventilationssystem. Lägenheterna ligger i marknivå där två lägenheter delar på en ytterdörr. Det är alltså inga korridorer man behöver ta sig igenom och hålla andan i. Ett steg så är man ute i naturen. Man väljer om man tar med egna sängkläder eller hyr av oss. Samtliga lägenheter är rök- och husdjursfria.

Juli månad är alltid fullbokad hos oss, då är risken att möta andra människor i trädgården & framförallt överallt på Öland väldigt stor. Men april-juni & augusti-oktober är lugnare och man kan känna sig lite tryggare och t o m kunna njuta av Öland utan att vara alltför nervös för att träffa på för många luktande människor.

Vi själva och vår personal använder inte parfymerade produkter, vilket vi ser som en självklarhet eftersom vi har doftöverkänsligheten i vår familj.

Ni är välkomna att kontakta oss om ni har frågor, meddela då att ni är doftöverkänsliga. Vi försöker så gott vi kan och hjälper gärna till om möjligheten finns. Bilder och information om vandrarhemmet och omgivningen hittar ni på vår webbsida, http://www.strandnara.com

Hälsningar Erica Ström, SVIF Strandnära Sandbergens Vandrarhem, 0485-366 00
maud

Inläggav crille 2010-02-18 18:56

Nu är inte jag så doftöverkänslig som de flesta andra här på detta forum (tror jag), men då jag varit på Scandic runtom i landet så har det alltid varit bra standard, som redan nämnts i tråden.
Fräscha sängkläder (sköna sängar dessutom), bra luft och ventilation. Om du mot förmodan skulle ha sängkläder som inte är rena (det är i och för sig en definitionsfråga i och med att vissa anser parfymstinkade kläder vara rena) så kan du alltid be om att få nya. Det är ju bra service där.

Kanske låter som att jag jobbar på Scandic men nej, jag vill bara berätta min erfarenhet. Jag tvivlar inte ett dugg på att andra hotell som är nya och fräscha också har bra luft.

Jag vill dock inte garantera något, och jag tror inte någon heller kan göra det tyvärr. Men mitt tips är att satsa på relativt nya och fina hotell. Kan tänka mig att billiga sketna hotell och vandrarhem håller en lägre standard på detta, generellt sett. Men jag vet inte.
Jag tycker du ska ringa till det hotell du är intresserad av, berätta om ditt problem och fråga hur det är där. Ju mer hotell/servicefolk som får reda på doftöverkänslighetsproblem, desto större är chansen att de gör något åt det - och kanske t.o.m. "annonserar" om det (att det är parfymfritt, bra luft etc).
crille

Inläggav Mia J 2010-02-20 17:31

Tack för era svar. Till Lynn. Jag tänkte kanske typ lägenhetshotell med pentry ,eller stuga.
En annan sak. Jag skulle pröva Lotorpsmassagen. Fanns ett ställe i Ljungby. Men hon delade lokal med diverse kontor och ikorridoren luktade det starkt av rengöringsmedel och det fanns doftspray och hårspray på toaletten. Jag blev jättebesviken.Vet inte om jag skulle skriva om detta för det var ju inte hennes sprayer men hur kan man dela lokal med parfymterrorister om man tar emot människor med vårt problem. Fick tvätta kläderna och vädra jackan i många timmar.
Man tror ju att det ska vara säkert om man går till en massör.Jag blev så arg. Det är så hopplöst. Hon var trevlig men förstod inte när jag påpekade problemen sa hon något psykiskt om att man ska tänka sig att detta klarar man. Jag hade faktiskt bara positiva tankar den dagen innnan jag kom dit och kände vad det nu var för rengöringsmedel. Sen jag var där har jag mått sämre. Om Lotorpsmetoden har en massa psyksnack om att om man tänker att man inte blir sjuk av det
så mår man bra så är det ingen bra metod.Hon sa att jag andades rätt så metoden kunde inte hjälpa mig. Man blir sjuk av parfym och kemikalier fast man andas rätt. Hon sa att jag behövde ju inte gå dit och förlora pengar i onödan och det var ju ärligt av henne men jag hade ändå inte kommit tillbaka till de lokalerna.
Det var tydligen någon idiot som brukade spraya jättemycket med hårsprayen. Då hade jag ju blivit jättedålig. Att folk inte fattar. Det skulle vara lika mycket i media som det har varit om klimatet så skulle de kanske fatta. Det är väldigt trögfattat.
Hej då
Mia J

Återgå till Allmänt