Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - 515 olika kemikalier

515 olika kemikalier

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

515 olika kemikalier

Inläggav Ingvor 2010-02-12 18:52

En nyligen genomförd undersökning i Storbritannien, visar att den genomsnittliga kvinnan bär över 500 kemikalier på kroppen varje dag. Liknande gör de amerikanska kvinnorna dvs använder dagligen parfym, lotion och en mängd kosmetika som sammanlagt innehåller hundratals olika kemikalier. De flesta av kvinnorna var helt omedvetna om antalet kemikalier de satte på.
Vet du hur många du har på dig?

Läs om detta på min hemsida/blogg: http://www.doftfri.se. Du är också välkommen till Facebook och vår intressegrupp ' In the air - be aware ' http://www.facebook.com/group.php?v=wal ... 9742399929, där jag också har skrivit om kemikalier.

Hur ser din ordning ut? Är du villig att dela med dig hur många kemikalier du bär varje dag? Även män är välkomna då de har följt i kvinnornas spår med att använda dylika produkter.
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Re: 515 olika kemikalier

Inläggav crille 2010-02-18 18:48

Varför är parabener dåliga/farliga? (det är mycket möjligt, jag är bara inte påläst om varför)
Sen ska man ju veta att alla kemikalier är inte farliga. Vatten (H2O) är en kemikalie, eller hur?
Men det är helt klart alldeles för mycket skumma och farliga ämnen i produkter vi använder. De flesta bryr sig inte.

På mitt schampo (som faktiskt funkar riktigt bra för mig) står det:
"Purified Water (Aqua), Sodium C14-16 Olefin Sulfonate, Cocamidopropyl Betaine, Procapil®, Sodium Chloride, Cocamide MEA, Glycol Stearate, Quaternium-15, Hydrolized Wheat Protein, Stearamide AMP, Panthenol, Copper Y3, Serenoa Serrulata Fruit Extract (Saw Palmetto), Biotin, Zinc Sulfate, Tocopheryl Acetate (Vitamin E), Retinyl Palmitate, Ascorbic Acid (Vitamin C), Tetrasodium EDTA, Phenoxyethanol, Methylparaben, Propylparaben, Fragrance, FD & C Blue, Citric Acid and Other Ingredients."

Både "fragrance" och "and other ingredients", ganska fult.

Sen har jag apotekets oparfymerade hudkräm, och en oparfymerad deo (utan alkohol m.m.). Orkar inte räkna ihop alla ämnen/kemikalier, men det blir ju helt klart en del.

I våra munnar har vi ju en massa kemikalier också (tänker inte på mat även om det förekommer massor där) - tandkrämen.
crille

Återgå till Allmänt