Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Färgat håret...

Färgat håret...

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Färgat håret...

Inläggav april79 2010-03-19 23:13

Så har jag då äntligen vågat mig på att färga håret igen... har dragit mig för detta länge nu pga. att man blir så dålig ett bra tag efteråt, men med nästintill orange utväxt och gråa hårstrån fick jag bara nog och köpte mig en ekologisk hårfärg från Schwarzkopf som ej innehöll ammoniak och skulle vara så "mild" det nu går... men nu sitter jag här och hostar och snorar trots att jag hela tiden haft andningsmask, tvättat håret 10 ggr efteråt, vädrat ut hela huset och blåst håret torrt. Jag får inte anfall så att jag inte kan andas, men mina slemhinnor retas ordentligt och det håller i sig säkerligen upp till en vecka eller mer beroende på hur fort jag kan tvätta ur färgen. Så nu börjar jag ångra mig så smått.

Egentligen vill jag nog mest skriva av mig! Ej meningen att klaga. Ibland blir man bara så trött på att behöva undvika saker. Kanske bara lika bra att inse att hårfärg bara är att glömma bort. Har hört om färgen INoA som ska finnas hos frisörer och vara "parfymfri" men undrar om detta verkligen stämmer?

Om det finns någon som vet en bra hårfärg som vi doftöverkänsliga tål får du/ni gärna tipsa om den här!
april79

Re: Färgat håret...

Inläggav Eivor 2010-03-22 08:20

Hej!

Förstår hur du känner dig. Man vill försöka få bort det där trista från håret. Att man sedan efter att man gjort slag i saken ångrar sig hur mycket som helst. Om jag skulle tona håret idag skulle jag nog få köpa en extra sats och testa i armvecket flera dagar innan jag skulle ha det i håret. För många år sedan när jag gjorde en toning så var jag hos frisörn och fick testa i armvecket, just den färg jag hade planer att använda. Då fungerade det, men idag skulle jag inte våga. Om jag förstått det rätt så är det ganska olika vilken typ av färg det handlar om. Orange-toner och blå-toner skiljer sig en del i ingredienser. Därför kan man inte vara säker på att det den ena klarar, klarar inte en annan person fast det är samma märke. Man kan även reagera på ämnen som inte luktar.

Det är bra att du skriver och berättar, det hjälper i alla fall mig att avstå och kanske fler avstår när man förstår hur dålig man kan bli efteråt.

Hoppas att du snart blir av med de dofter som gör att du mår dåligt.

Många hälsningar

Eivor
Eivor

Re: Färgat håret...

Inläggav Pelargon 2010-04-16 10:07

Nu för tiden så är jag vit, brun, svart och silverfärgad. Folk frågar om jag har gjort slingor, näää det är min riktiga hårfärg säger jag, och de ser väldigt förvånade ut kan jag säga. :?
Pelargon

Återgå till Allmänt