Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Namnet doftöverkänslighet

Namnet doftöverkänslighet

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Namnet doftöverkänslighet

Inläggav gissor 2010-07-15 00:02

Jag tycker att namnet doftöverkänslighet är lite missvisande, då man kan bli dålig av ett ämne, som är luktlöst. Egentligen är det inte själva lukten man reagerar på utan det kemiska ämne, som framkallar eller finns bundet ihop med doften. Har man då blivit dålig, när man kännt den doften, så lär man sig det. Men det finns tillfällen då man inte vet vad som orsakat besvären, säkert en kemikalie utan doft. Sen finns det tillfällen då man inte reagerat alls på tex parfymer för att senare, när de oxiderat få en reaktion. På jobbet har vi en kvinna, som alltid luktar "gammal parfym", troligen använder hon parfymerad deo el liknande och inte tvättar av sig den, när den blivit gammal.

Jag tror att det skulle vara lättare att förklara sin åkomma, om namnet doftöverkänslig ersattes med tex kemisk överkänslighet. Säger man sensorisk hyperreaktivitet är det en del som förknippar det med en psykisk åkomma, men allteftersom sjukdomstillståndet blir mer känt, blir diagnosen mer accepterad. Jag brukar säga kemisk astma och då förstår de flesta vad jag lider av. Ett vanligt svar är; då använder du Bricanyl ?

Detta har säkert diskuterats tidigare, men jag tar upp det igen i så fall.
gissor

Re: Namnet doftöverkänslighet

Inläggav april79 2010-07-16 08:19

Instämmer! Men samtidigt blir ju många av oss även sjuka av t ex blommor och andra dofter som ju inte har något kemiskt innehåll som stör och då måste det väl vara själva doften som triggar igång känsligheten?
april79

Inläggav Eivor 2010-07-18 10:23

Benämningen har diskuterats många gånger. Själv brukar jag säga att jag är doft- och kemikalieöverkänslig. Jag reagerar också på många ämnen som är helt luktlösa och på mycket långt håll, bl a brinnande ljus, värst är vanliga värmeljus som står i en lykta. Sen kan jag klara vissa dofter, men vet inte säkert vilka det är som jag klarar. Just oxiderade terpener reagerar jag starkt på. Vet att jag fått kraftig reaktion vid tillfälle en person öppnar en tub handkräm, som troligen hade blivit gammal.

Hälsn/Eivor
Eivor

Inläggav Solveig 2010-08-02 17:13

Hej!
Jo, vi har flera gånger under årens lopp diskuterat om benämningen Doftöverkänslig är den rätta för våra besvär. Det finns både för- och nackdelar med den benämningen. Skälet till att vi bestämde oss för att använda Doftöverkänslig är att det är så vi benämns av de forskare som är verksamma i Sverige. Om vi då börjar använda någon annan benämning för att vi tycker den är bättre får vi inte den forskningsanknytning som är så viktig för att vi ska få ett erkännande. Men, vi försöker att få med både ock: vi säger att vi är doft- och kemikalieöverkänsliga men det är ju lite långt och otympligt å andra sidan.
Solveig

Inläggav crille 2010-09-25 00:43

Jag vet inte vad ni andra har för problem med jag har väl lika mycket "kemikalieöverkänslighet" som "doftöverkänslighet". Sen är jag inte så känslig som jag var tidigare, MEN jag är helt klart känsligare än snittet, när det gäller kemikalier, mögel och andra ohälsosamma dofter/ämnen.

Men håller med om att namnet är lite missvisande. Det låter som man inte tål dofter alls. Jag älskar vissa dofter, som är naturliga då förstås. All god mat doftar ju ljuvligt. Mina téer luktar jättegott. :)
crille

Återgå till Allmänt