Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - MCS- kemisk överkänslighet

MCS- kemisk överkänslighet

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

MCS- kemisk överkänslighet

Inläggav Casiopeia 2007-10-05 18:08

Hej!
Är det fler här som fått "diagnosen" mcs eller som reagerar på andra kemiska ämnen (annat än enbart dofter)?

Jag har mcs och reagerar främst på olika typer av färg och byggnadsmaterial. Jag kan inte säga att jag specefikt besvärats av just dofter, ofta vet jag inte exakt vad det är som gör mig sjuk, och får ingen förvarning. Kan få tillfällig huvudvärk av tobaksrök och parfym dock, men jag reagerar alls inte lika kraftgt som på andra kemikalier. Då kan jag bli sängliggandes i veckor om det vill sig illa. Blir muskelsvag och mycket fysiskt och menalt trött, får huvudvärk, muskelspänningar och försämmrad syn, samt ökad ljud och ljuskänsligghet. Har förstått att jag är tämligen ensam om min symtombild så det vore intressant att komma i kontakt med andra som reagerar liknande....
Casiopeia

Inläggav Solveig 2007-10-07 10:56

Hej !
Det är jag som har distanskursen Leva med överkänslighet. Där har jag ofta stött på de som är väldigt känsliga för just byggmaterial.
Vanligt är också att man är känslig för starkt ljus och vissa ljud. Att man kan tåla en del naturliga dofter från blommor t ex är inte så ovanligt, det verkar vara just doftande, eller luktfria, kemikalier som spelar oss ett spratt. Variationerna är förstås stora mellan oss individer, det gemensamma verkar vara att vi triggar igång, på olika sätt, av just de kemikalier som finns i vår vardag. Ofta, men inte alltid, verkar det vara en viss skillnad på om man fått diagnosen MCS eller SHR. Se hemsidans skrivning om olika diagnoser.
Solveig

Inläggav Casiopeia 2007-10-08 10:29

Tack för ditt svar Solveig! Jag antar att det är distanskursen på Åsa folkhögskola du menar? Har kollat upp den men hittade inte något riktigt bra svar på när nästa termin börjar? Vore jätteintressant att gå den. Lite ironiskt egentligen, för fyra år sedan sökte jag nämligen in på Åsa för en konstkurs, men var tvungen att åka hem redan första dagen eftersom jag blev så sjuk av lokalerna! :shock: Tur att överkänslighetskursen är på distans... :roll:

Ljud och ljuskänslighet är den "lilla" delen av mina symtom, mest påtagligt är den extrema tröttheten/svagheten. Någon som känner igen det?
Casiopeia

Inläggav Solveig 2007-10-08 11:01

Det är väldigt vanligt att vi är extremt trötta. I början av min sjukdom kunde jag sova 14 timmar på natten och dessutom flera timmar mitt på dagen.
Nu blir jag bara trött om jag utsatt mig för något, bilavgaser t ex.

Distanskursen börjar första veckan i februari. Vårens kurser är inte utlagda ännu. Håll utkik :wink:
Solveig

Inläggav Casiopeia 2007-10-10 12:16

Hmm.. ja fast när jag är riktigt påverkad är det mer än bara trötthet/sömnighet- första dagarna sover jag mycket men sedan hjälper inte det och jag blir istället sömnlös på nätterna. Kroppen är dock helt utmattad, men huvudet är klart. Svagheten är värst.

Fast ibland har jag perioder då jag är toksömmnig, har inte kopplat ihop det med min sjukdom faktiskt (eftersom jag då inte har andra symtom) utan har försökt hitta andra förklaringar. När jag känner mig så kan jag somna nästan utan förvarning, sover omkring 9-10 h varje natt och är ändå så trött att jag inte kan hålla ögonen öppna. Har till och med sommnat på jobbet några gånger. Ska till en läkare nästa vecka och kolla upp det, eftersom jag först misstänkte det var narkolepsi eller något, fast det vet jag inte om jag riktigt tror på.. hmm.. ja vi får väl se vad dom säger när dom undersökt mig. :roll:
Besök mitt forum om mcs och kemisk överkänslighet: http://www.mcs.forum24.se
Casiopeia

Re: MCS- kemisk överkänslighet

Inläggav crille 2009-12-07 01:14

Casiopeia: Låter som att du har ett ohälsosamt hem. Du kanske borde slänga möbler som innehåller spånskivor och annat skit som luktar pga att de osar gifter/kemikalier?

Prova sov på ett hotell med ett allergivänligt rum. Jag har gjort det vid några tillfällen och sov betydligt bättre där (= tecken på att mitt hem inte har lika bra luft).

Det kan också vara så att du har bristande ventilation, eller dålig sådan. Filter kanske behöver rengöras eller så.

Reagerar du på färg som har härdat? Vad är det för byggnadsmaterial du reagerar på? Vanligast är ju trä och spånskivor, är det nåt mer än det du reagerar på?
crille

Återgå till Allmänt