Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Arbetsgivares skyldighet

Arbetsgivares skyldighet

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Arbetsgivares skyldighet

Inläggav Jewel 2010-12-29 10:46

Hej!

Jag är doftöverkänslig men har inte papper på det (kan säkert få läkarintyg) och har hankat mig fram i arbetslivet några år. Det har varit problem ibland på möten och med vissa kollegor som vägrat sluta med parfym, men tack vare eget kontor har jag ändå klarat mig ok.

Nu har jag varit arbetslös ett tag och är aktuell för ett nytt jobb, där man sitter i kontorslandskap. Som ni förstår kommer det att bli jobbigt för mig, om de andra inte är helt rök- och parfymfria. Jag har gått vidare till en andra intervju men har ännu inte sagt att jag är överkänslig.

Nu undrar jag vilka skyldigheter arbetsgivare har att anpassa arbetsplatsen efter mig? Och när ska jag i så fall tala om att jag är överkänslig?

mvh
Jewel
Jewel

Re: Arbetsgivares skyldighet

Inläggav Eivor 2011-01-03 18:38

Hej Jewel!

Det är ingen lätt situation du befinner dig i just nu. Hur du ska agera är mycket svårt att säga. Jag har själv varit i den situationen att jag hade mitt arbete sedan länge och blev långsamt överkänslig. Försökte att få mina arbetskamrater att ta hänsyn. Väldigt många ställde upp, framförallt de som jag inte hade räknat med. Några som jag förväntade att de skulle avstå från parfymerade produkter och parfymer gjorde de tyvärr inte. Möjligen kan du kontakta arbetsmiljöverket eller annan tillsynsmyndighet och fråga vad som gäller. Jag hoppas att du får arbetet och att det kommer att fungera. En viktig del är ju att ventilationen är bra.

Hälsningar

Eivor
Eivor

Återgå till Allmänt