Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Utemiljöer

Utemiljöer

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Re: Utemiljöer

Inläggav crille 2010-07-01 13:24

Färskt virke kan säkert innehålla formaldehyd i extremt små mängder naturligt, men jag tror inte det är det man reagerar på om vi pratar färskt virke (massivt trä). Det är snarare terpendoften (den är oerhört stark) man reagerar på. Det verkar vara vanligt.
Men träd (dvs inte virke, söndersågade/skalade träd) luktar ju inte alls likadant. Köper du furuplankor från ett byggvaruhus så får du däremot räkna med en väldigt påträngande doft! Så luktar det inte i skogen. När träd sågas avsöndrar de betydligt mer terpener. Så länge träet inte är "naket", när det är i sin naturliga form, luktar det därför inte alls lika mycket.

Nu på sommaren luktar det ju mer "skog" i skogen. Träd och växter utsätts för högre värme och luktar (ger emissioner) då mer.
Jag kan dock tänka mig att det finns en del nyttiga ämnen i dessa dofter också. Tror inte man behöver vara orolig för att det ska vara någon som helst nämnvärd/farlig mängd formaldehyd ute i naturen. Jag är extremt känslig för formaldehyd och känner inte jag av formaldehyd tror jag ingen gör det (känns det som). Det har varit två eller tre ggr jag har kunnat känt en antydan till formaldehyddoft i naturen, men det kan ha varit en terpendoft som påmint om formaldehyd, och när jag har gått några meter har det slutat lukta, så verkar bara vara vissa dis/moln av detta - om det nu är det jag känt.

Men jag håller med om att luften inte känns lika "ren" och skön i barrskog som på mer öppna marker eller i lövskog. Jag tror det beror på terpenerna, vilket många är allergisk mot, därför har ni upplevt som ni gjort. Jag tycker likadant med virke, pga terpendoften känns luften inte lika skön. Den känns "tätare" och mer svår att inandas. Ett bra exempel på luftjämförelse är att gå in i en bastu. Visst, värmen ökar ju denna effekt, men prova att gå in i en sval bastu (som inte är på). Man känner ändå av att luften är "sämre" där pga terpendoften (eller vad det är, det kommer från virket iallafall). Så det har ingenting med värme att göra, det är ju samma sak med trästugor.

Sen finns det ju många som tycker om denna doft, det får inte glömmas. Det är ju inte heller någon farlig doft som formaldehyd eller annat lösningsmedel. Men är man allergisk så får man se till att undvika det.
crille

Föregående

Återgå till Allmänt