Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Tapetlukt i lägenhet. Farligt för mina foster?

Tapetlukt i lägenhet. Farligt för mina foster?

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Tapetlukt i lägenhet. Farligt för mina foster?

Inläggav Väntartvillingar2012 2012-04-01 08:04

Flyttade in i en tvåa för ca 2 veckor sedan. Upplever att det luktar tapet (lite träaktigt) då man precis går in i lägenheten. Ingen direkt äcklig doft. Har dock märkt att jag börjat bli dålig när jag är långa stunder i lägenheten och framförallt på natten. Blir täppt, får sveda i näsan och morgonhuvudvärk.

I badrummet har troligtvis föregående hyresgäster gjort hål i väggarna så nu finns det flera öppna hål i badrumsväggen. Hyresbolaget ska lägga silikon i hålen men jag oroar mig för att det redan kan ha blivit fuktskador och fukt ska ju tydligen göra att tapeter och trä släpper ut gifter. Så det är vad jag kan tänka mig är källan. Men eftersom jag känner av besvären i flera rum än bara badrummet så måste väl fukten ha spridit sig isåfall? Kan fukt verkligen sprida sig från badrum till resten av lägenheten?

Om det inte beror på detta, alltså fukten och därav tapet/trälukten så vad kan det bero på?

Är tvillinggravid också i v 23 och oroar mig extremt mycket för fostrens välmående.

Vad kan detta bero på och vad kan jag isåfall göra åt det??
Väntartvillingar2012

Re: Tapetlukt i lägenhet. Farligt för mina foster?

Inläggav elvy 2012-04-01 12:20

Jag jobbade i mögelhus under ca 8 år och blev sjuk för livet. Det började med sveda i ögon och näsa. Sen tillkom huvudvärk, förkylningar bihåleinflammationer mm. Vartefter tiden gick tillkom fler och fler symptom. Om jag vare du skulle jag flytta direkt för säkerhets skull. Nyfödda är ju extra känsliga. Behöver ju inte vara mögel men kemiska emissioner är lika farliga. Lycka till!
elvy

Inläggav Väntartvillingar2012 2012-04-01 14:35

Tyvärr har vi ingen möjlighet å flytta.
Hur vet man om det är kemiska emissioner då?
Väntartvillingar2012

Inläggav elvy 2012-04-01 15:05

Det måste isåfall mätas av någon kunnig. Bostadsbolaget borde ju kunna ordna det. Både att söka efter vattenskada, voc, mögel mm
elvy

Inläggav Väntartvillingar2012 2012-04-01 15:19

Grejen e den att vi för ca 1 månad SEn flyttade in i en lägenhet men den var totalt inrökt sÅ då fick vi byta till den här. Blev alltså nya flyttkostnader osv och vi har liksom inte råd och flytta igen. Orkar snart inte mer :(
Väntartvillingar2012

Inläggav Eivor 2012-04-01 16:33

Hej!

Ring och rådfråga Arbets- och miljömedicin (kan benämnas lite olika beroende på ort) som ligger närmast dig. Man brukar kunna få tips hur man ska kunna gå vidare.

Hälsningar

Eivor
Eivor

Inläggav Väntartvillingar2012 2012-04-03 07:00

Kan också tillägga att det är som bubblor i tapeterna på olika ställen :S
Väntartvillingar2012

Inläggav crille 2012-08-30 16:56

Kemiska emissioner luktar kemiskt/syntetiskt/onaturligt. Men ibland kan det vara svårt att känna skillnad på organisk/mögel-lukt och kemisk lukt, speciellt om det är lite blandat.

Min erfarenhet är att tapeter sällan ger emissionsproblem, d.v.s. luktar / försämrar luften. Men det finns väl dåliga tapeter också, som kan vara behandlade med något skit.

Om det är en lite obehaglig "trälukt" tror jag det kan vara formaldehyd som är problem, från t ex spånskivor. Vanligt naturligt (massivt) trä brukar sällan uppfattas som illaluktande, såvida det inte möglat eller man är träet är väldigt färskt och man är doftöverkänslig. Tvärtom brukar trä lukta gott för att det ger en relativt ren luft.

Vet du om väggarna är byggda av gips- eller spånskivor? Vad är det för golv?
Tycker du verkligen den otäcka lukten kommer från väggarna?

Har du någon aktiv ventilation? Oavsett vad det är för problem med luften hos dig är ventilation i princip alltid bara förbättrande. Är det något utsug på toan? D.v.s. en ventil (vanligtvis( i taket som suger ut luft? Ifall du har det, utnyttja då detta undertryck och öppna fönster så du får in frisk luft.
crille

Inläggav crille 2012-08-30 17:05

Bubblor i tapeten behöver inte vara tecken på mögel utan kan bara vara slarvigt tapetserat.

Men någonting är ju uppenbarligen fel med luften där inne. Om du upplever att det luktar illa när du kommer in utifrån och mår dåligt när du varit inne länge så tror jag inte det är inbillning. "ingen rök utan eld" brukar jag säga.

Sen behöver det inte bara vara en grej som är problemet, utan en kombination av saker som orsakar dålig inomhusluft. Det skulle ju kunna vara så att du har
1) ingen ventilation
2) tendens till mögel någonstans
3) golv som avger rätt mycket formaldehyd, många laminat- och parkettgolv
4) väggar av spånskiva/MDF
crille

Inläggav crille 2012-08-30 17:07

Hur editerar man ett inlägg på detta forum?!

I mitt första inlägg skulle det stå "såvida det inte möglat eller om träet är väldigt färskt och man är doftöverkänslig.".
crille

Återgå till Allmänt