Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Försäkringskassan

Försäkringskassan

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Försäkringskassan

Inläggav Aina 2008-05-19 17:53

Är det någon som känner till hur jag ska gå till väga?
Jag är arbetslös, och har fått hjälp av arbetsförmedlingen som en som har funktionshinder. De har alltså hjälpt mig med arbetsprövning på flera olika arbetsplatser, men det har inte fungerat för mig någonstans, så jag blev sjukskriven från feb 2008.
Försäkringskassan godkänner inte det. De säger att min arbetsförmåga inte är nedsatt. Så jag får ingen sjukersättning.
Arbetsförmedlingen säger att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande. Så de vill inte betla någon a-kassa till mig.
Vad ska jag då leva av?
Är det någon som varit med om liknande?
Vad gör man i en sådan här situation?
Ha det bra!!!
Aina

Överklaga!

Inläggav Ingvor 2008-05-20 10:06

Hej Aina, du måste gå till en verkligen bra läkare som vet och känner till vår sjukdom. Han måste skriva ett väldigt bra läkarutlåtande och sedan skall du överklaga försäkringskassans beslut.

Du kan överklaga med att vidtagna rehabiliteringsåtgärder inte medfört att du har kunnat återgå till något arbete efter att du arbetsprövat samt att din arbetsförmåga måste bedömas till följd av sjukdom helt eller i det närmaste helt nedsatt i på arbetsmarknaden allmänt förekommande arbeten eller i annat tillgängligt arbete. Arbetsförmedlingen måste ju också kunna styrka varför du har fått arbetspröva som funktionshindrad (numera heter det ju funktionsnedsättning).

Det är vad jag kan ge dig för råd i denna stund.

Hälsar

Ingvor
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Försäkringskassan

Inläggav Aina 2008-05-20 13:20

Tack för svaret!!! Jag ska försöka gå vidare med det här. Det är så skönt att känna att det finns någon som förstår och har erfarenhet av liknande. Tack igen!!!
Ha det bra!!!
Aina

Inläggav Megera 2008-07-12 11:26

Hej Aina.

Känner igen din situation och jag har nästan varit där jag också.

Jag stod på mig på arbetsförmedlingen och menade att jag visst kan jobba om jag hittar rätt arbetsplats och lyckades till slut hitta ett litet företag med bara 3 anställda som tog hänsyn. Jag fick först arbetspröva och fick sen anställning med lönebidrag. Jag räknades också ha funktionsnedsättning. Men det var sista chansen sa AF och hade jag inte hittat det här jobbet så hade jag hamnat i samma sits som du är i nu. Och jag förstod att det skulle bli problem med Försäkringskassan.

Försök komma till lungmedicin eller allergimottagning, för de är ändå mer insatta i det här och kan skriva bättre intyg än en vanlig husläkare kan göra.
Megera

Inläggav Eivor 2008-07-15 17:41

[quote="Megera"]Hej Aina.

Jag stod på mig på arbetsförmedlingen och menade att jag visst kan jobba om jag hittar rätt arbetsplats och lyckades till slut hitta ett litet företag med bara 3 anställda som tog hänsyn. Jag fick först arbetspröva och fick sen anställning med lönebidrag. Jag räknades också ha funktionsnedsättning. Men det var sista chansen sa AF och hade jag inte hittat det här jobbet så hade jag hamnat i samma sits som du är i nu. Och jag förstod att det skulle bli problem med Försäkringskassan.

Hej Megera!

Får jag vara nyfiken och fråga vilken typ av arbetsuppgifter du har som fungerar?

Hälsn/Eivor
Eivor

Inläggav Megera 2008-07-15 18:04

Hej Megera!

Får jag vara nyfiken och fråga vilken typ av arbetsuppgifter du har som fungerar?

Hälsn/Eivor[/quote]

Hej Eivor!

Jag sökte alla möjliga jobb, för jag trodde inte jag skulle lyckas få ett arbete som byggnadsingenjör, som jag har utbildning för och jobbat med tidigare, eftersom jag varit arbetslös i flera år. Men med hjälp av "Jobbverkstan" som det då hette genom arbetsförmedlingen så lyckades vi hitta ett konstruktionskontor, de bara var tre anställda, där jag först fick arbetspröva i två månader. Det fungerade och sen blev jag anställd med lönebidrag.

Hade kunnat tänka mig arbete som personlig assistent och sökte ett sånt där personen kunde tänka sig ta hänsyn till mina problem och lyckades hitta en sån person. Men jag tackade nej till det jobbet när jag fick det här andra.

Tidigare så ville min läkare att jag skulle hitta ett arbete som jag kunde sköta hemifrån, men det är inte det lättaste att hitta såna.

Under mina arbetslösa år så hade jag praktik och även anställning bland missbrukare och de med psykiska handikapp. Upptäckte att personer med problem har lättare att ta hänsyn till andra som har t.ex. doftöverkänslighet. Ett tag arbetade jag på ett dagcenter för personer med långvariga psykiska funktionshinder och jag hade aldrig problem med dofter. Ändå jobbade jag där i över två månader åt gången. Något sånt jobb kunde jag inte få för jag saknade utbildning, så jag kunde bara jobba som vikarie kortare tider. Och jag räknas ändå till kraftigt doftöverkänslig, för jag får svåra andningsbesvär. Men jag informerade dem innan jag började jobba och frågade om de kunde tänka sig att ta hänsyn till det och det gjorde de verkligen. Det fanns runt 20 personer där dagligen.

Idag är jag sjukpensionär, men av andra orsaker. Så det är inte aktuellt för mig att söka jobb för tillfället.
Megera

Försäkringskassan/arbete

Inläggav Eivor 2008-07-15 21:51

Hej igen Megera!

Tack för ditt svar om möjligheter att få arbete. Tråkigt att du inte kan arbeta idag.

Hälsn/Eivor
Eivor

Re: Försäkringskassan

Inläggav smulan 2009-01-05 19:50

Hej Aina , lite nyfikn hur gick det för dig?
smulan

Återgå till Allmänt