Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Tjatmoster, jag???? + arbetsmiljöverket

Tjatmoster, jag???? + arbetsmiljöverket

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Tjatmoster, jag???? + arbetsmiljöverket

Inläggav Monikasonika 2008-08-21 16:05

Hej på Er... något som är väldigt jobbigt är att gång på gång hamna i samma situation; dvs att upprepa sig.. Jag tål inte parfym etc.. det är LIKSOM inte på skoj jag säger det.. så har jag det på arbetet bland annat... kollegor som "glömmer" och som säger; men det var ju så lite jag tog på mig, det var i morse etc... och likadant hemma med en dotter på 19 år...

och så följande; jag är skyddsombud på en kommunal inrättning. Här hade vi arbetsmiljöverket på inspektion förra veckan.. Jag förväntades verkligen vara med... som skyddsombud.. Vi har en del bekymmer här, så det var inte helt lätt för mig, men jag andades djupt och tog LIKSOM sats; då visar det sig att arbetsmiljöinspektörn har parfym på sig... och svaret jag fick av henne var, när jag påtalade det; att jag är allergisk, att hon tog på sig parfymen på morgongen och nu var ju klockan 13.00 ( hur hjälper det mig???) när vi sedan satt i rummet för själva mötet/genomgången så hade jag mycket svårt att andas och mådde illa. När jag sade det till henne, replikerar hon med; jag tänker inte ta ställning åt dig. Du får göra som du vill, sitta kvar el. gå... Jag satt kvar. Till priset av illamående och svår huvudvärk efteråt

Väldigt märkligt att en representant från Arbetsmiljöverket har på sig parfym. Man tycker ju att en sådan person borde veta och ha bättre s k vett. Snacka om arbetsmiljö...... eller vad säger Ni andra??
Jag ska gå kursen via nätet nu i höst. Är jätteglad att jag har hittat hit till detta forum och dessa sidor. Träffa likasinnade som förstår vad jag pratar om. Fick den s k diagnosen vintern 2003. och tyvärr verkar det bara bli värre och värre... inte alls kul... hej från mig
Monikasonika

Re: Tjatmoster, jag???? + arbetsmiljöverket

Inläggav Ingvor 2008-08-21 17:48

Hej tjatmoster!

Vet du vad inspektören heter? Jag tycker att du skall skriva till henne och bifoga även samma meddelande till hennes chef. Jag anser att inspektören har åsamkat dig större lidande än vad som är skäligt inför hennes inspektion. Håller på dig!!! 8)
Bra att du skall gå kursen, då hoppas jag och vi andra i nätverket få "träffa" dig och snacka på om alla våra glädjeämnen och förstås, bekymmer.
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Inläggav Monikasonika 2008-08-23 10:19

Hej.. tack svart och Dina sympatier... det behövs verkligen... jag tycker som sagt att besvären har blivit värre och värre.. och jag har full schå med att förstå vuxna människor som gång på gång säger; oj då, jag glömde bort det....apropå på att vi är på jobbet och att vi har bestämt att vi ska inte ha parfym på oss där.... flera gånger...möten efter möten och via mejl och via anslag... men ändå....och jag blir tyvärr fördomsfull snart.... har folk kognitiva problem... alltså svårt för att fatta eller???? ser fram emot pensionåldern .... ler... jo lite gör jag nog det.. är nu 51 år så jag har ju ngr år kvar att jobba... hej så länge från Monikasonika
Monikasonika

Inläggav Monikasonika 2008-08-23 10:20

Men nu blev det ju fel.. tack för svaret skulle det ju stå.. men jag kände mig rätt svart inombord igår på jobbet p g a en kvinnlig arb kamrat som återigen hade parfym på sig....Alltså tack för svaret Ingvor.../Monikasonika
Monikasonika

Inläggav Eivor 2008-08-24 16:38

Hej!

Tyvärr så tror jag att många känner igen sig i din situation. Har du delat ut infobroschyren som finns på denna hemsida? Den kan vara en bra början. Finns det någon chef eller annan person som förstår dig, som kan hjälpa dig och liksom bana vägen. I vissa fall kan företagshälsovården vara behjälplig. Ett annat knep är att ringa hem till dem som inte förstår. Jag har själv upplevt att när man försöker prata direkt så är man ofta så påverkad av dofter så att det blir ingen genomslagskraft i det man säger.

Mycket bra att du har anmält dig till kursen.

Hälsn/Eivor
Eivor

Inläggav Hasse L 2009-05-07 17:43

Hej

Jag är ny i denna doftklubb, anledningen till att jag gått med är just det problem du tar upp.
Jag är körsångare och drabbades för cirka tio år sen av problem med övre luftvägarna vilket ledde till att jag fick stora problem med att utföra min stora och livgivande hobby. Jag fick så småningom diagnosen sensibilitet och doftöverkänslighet. Jag tycker att problemet vi har måste lyftas upp och tydligare göras i media mm.
Detta problem kan jämföras med rökning och kan likställas med rökning. Vid rökning utsätter du dina medmänniskor för fara och obehag, detta gäller även parfymering. Jag brukar säga till mina körkompisar "att det går lika bra med vanlig tvål och vatten". Vi bör bli mer militanta i vår kritik mot våra medmänniskor Detta med att försöka lösa problemet med mediciner mm måste komma som prio 2 och inte som prio 1 vilket det gör idag. Man tjänar pengar på vår olycka som är orsakad av en onödighet.

Stå på dig och slå näven i bordet.
Hasse L

Återgå till Allmänt