Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Vid all kontakt med vården

Vid all kontakt med vården

Allmänna diskussioner om doftöverkänslighet.

Moderator: Eivor

Vid all kontakt med vården

Inläggav Ingvor 2008-11-19 10:25

Hej,

jag fick ett tips av en jourläkare, som jag har varit i kontakt med, och han tycker att jag/vi alltid ska ha med oss vårt infohäfte och överlämna detta till personalen när vi kommer till vårdcentralen/sjukhuset/tandläkaren eller var vi tycker att det borde vara på plats att kunna lära sig om vår sjukdom/funktionsnedsättning.
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Re: Vid all kontakt med vården

Inläggav smulan 2009-01-05 19:47

Jag har alltid med mig mitt "häfte" där resultatet från sahlgrenskas utredning gjorts, men det är ändå tveksamheter från en del läkare. Är själv undersköterska och man får faktiskt i sin utbildning lära sig att inte använda "doftande behör"(deo, lotion mm). Den värsta kommentaren jag vet är när man får höra först att de inte har något på sig och att när jag får ett astmaanfall , då först erkänner de att de har deo men att de tog på sig det i norse, tragiskt.
smulan

Inläggav Pelargon 2010-05-04 11:41

Var hos min tandläkare igår och det var så mycket parfym i väntrummet. Jag skulle just till att säga att jag får gå ut i korridoren och vänta, då kom min tandläkare ochhämtade mig. Hon sade att hon kände själv att det var som att skära sig fram i luften av alla dofter. Så hon öppnade fönstret. Och hon sade att det är ingen som bryr sig om den skylten som står där att de inte skall ha på sig parfym, tänk på våra allergiker. Och det håller jag med om.
Pelargon

Inläggav Eivor 2010-05-07 15:49

Man borde kunna känna sig trygg när man besöker läkare och tandläkare m m. Brukar säga till att jag är mycket känslig för dofter m m vid tidsbokning, men man förstår inte alltid vad man talar om.

Vid ett tillfälle när jag besökte vårdscentralen så höll man på och byggde om och en hel del byggdamm fanns i lokalerna. Då fick jag snabbt komma till ett rum som jag kunde vistas i tills det var dags att komma till läkaren. Ett antal gånger under tiden jag väntade kollade sjukvårdspersonalen att jag mådde bra.

Hälsn/Eivor
Eivor

Återgå till Allmänt