Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Spånskivor, furugolv, lack... när ska det bli bra?

Spånskivor, furugolv, lack... när ska det bli bra?

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Spånskivor, furugolv, lack... när ska det bli bra?

Inläggav crille 2009-12-06 03:27

Måste bara börja med att säga att det känns något otroligt lättnade och skönt att se att man inte är ensam med såna här besvär. Har aldrig tyckt jag varit så överkänslig mot dofter (bara mot damm, mögel och liknande), men ska nu berätta vad jag på sistone upplevt.

Jag hade skaffat en ny lägenhet som var väldigt fin tyckte jag, med sovloft. Vid inflyttningen tänkte jag inte så mycket på dofter eftersom det var mycket slit att få in allt och flytta runt osv. Men när allt var på plats ville jag städa och göra rent ordentligt, då jag trivs när det är rent och fräscht. Kände att det luktade lite "unket" och började misstänka att det var spånskivorna som loftet bestod av (helt obehandlade och nakna). Jag hade ingen aning om då att spånskivor avger en massa emissioner, utan trodde mest på att jag irriterade mig på trädoften och att skivorna var dammiga. Så jag tog och våttorkade spånskivorna ordentligt i hopp om att lukt skulle försvinna och att luften skulle bli fräsch.
Det dröjde inte länge förrän jag blev dåsig, riktigt dåsig. Jag trodde att det var pga att jag hade dammat så mycket, eller att det var grönsåpan som jag reagerade på. Ändå hade jag vädrat ordentligt hela tiden.
När jag senare skulle sova kände jag att jag banne mig inte kunde ligga där uppe på loftet. Det var nåt från spånskivorna jag reagerade på, det var jag säker på. Trots att jag hade en jätteskön nybäddad säng uppe på loftet var jag tvungen att lägga mig någon annanstans, så det blev att jag la mig på soffkuddar på golvet - i samma rum dock.
Dagen efter mådde jag riktigt dåligt. Jag kände mig fortfarande "hög", luftvägarna var helt trasiga. Det kändes som att lungorna var punkterade. Det var något helt otroligt skönt att få komma ut i friska luften, det kändes som att mängden syre/kubikmeter luft var en miljon gånger mer.
Följande nätter sov jag på luftmadrass på toaletten då något annat inte gick an. Under tiden fann jag på nätet att spånskivor innehåller bl.a. formaldehyd och att det är giftigt för kroppen. Dessutom avger det betydligt mer emissioner då de påverkas av fukt eller värme. Förstod genast min extrema reaktion, och hade bestämt mig för att nåt skulle göras åt spånskivorna - annars skulle jag inte kunna bo kvar.
Eftersom spånskivorna avger mer emissioner när de är fuktade så tänkte jag att det kanske skulle bli bättre efter att de verkligen hade torkat igen.
Men det hade gått flera dygn efter att jag hade våttorkat dem och jag blev dålig nästan direkt av att vara i närheten av dem. Student som jag är så hade jag möjlighet att vara på skolan att plugga hela dagarna, men ibland var man ju hemma flera timmar i sträck ändå och man blev kass jämt.
Det var fruktansvärt jobbigt, man kände sig seg i skallen, koncentrationssvårigheter, nedstämdhet, problem med luftvägarna m.m. Det kändes som att man sniffade lim konstant. När jag gick ut och luftade mig eller begav mig till annan miljö tog det inte lång tid innan jag kände mig mycket bättre psykiskt (mindre deppig, borta i skallen och bättre koncentrationsförmåga). Men lungorna var dåliga ändå.
Jag mådde väldigt dålig psykiskt annars eftersom jag knappt kunde vistas hemma. Det smärtade i lungorna och jag blev konstig i skallen. Pga min egna nya lägenhet.

Jag hade kontakt med Kemikalieinspektionen och fick som svar att en övermålning/lackning inte skulle vara en bra lösning utan bara skulle dämpa ner en del och ses som en tillfällig lösning. Läste även om folk som fått andningssvårigheter och fläckar på lungorna pga att de haft spånskivor i väggarna. Det var inget snack om saken, skiten skulle bort.
Efter några dagar rev vi bort alla spånskivor och ersatte det med furugolv. Jag hade hört att det kunde lukta, men det var ju 100% naturligt så det ska väl inte vara någon fara tänkte jag. Det var en hel del jobb och tog en hel dag. Den stickande lukten från spånskivorna var borta, men nu luktade det färskt furuplank. När jag skulle sova märkte jag att det luften ändå inte kändes bra. Fick ha fönstret öppet hela natten. Trodde det skulle avta efter några dagar men jag kände av någonting från furugolvet fortfarande. Faktiskt så pass mycket att jag blev seg i skallen av att sitta under loftet, det gick inte att vistas där en längre stund.

Efter många timmars googlande hade jag tagit reda på att barrträ avger mycket terpener, framförallt furu. Terpener är tydligen väldigt allergiframkallande och är t.o.m. cancerframkallande om det reagerar med marknära ozon. Som allergiker rekommenderas man att inte ha furu.
Sedan fann jag att en ytskiktsbehandling skulle kunna hjälpa avsevärt. Förhoppningsvis borde en ordentlig lackning minska terpenavgivningen ordentligt.

Sedan lackades loftgolvet, med en matt vattenburen klarlack som hade det lägsta VOC-värde jag kunde hitta. (85g/l) Självklart luktade det vid och efter lackningen, men jag trodde att det skulle försvinna efter några dagar. Men nu har det gått över en vecka och jag känner av doften fortfarande. Visst, det luktar inte mycket men jag, som tydligen är överkänslig, känner av att lacken försämrar luften. Lacken luktar på 1-2 dm håll dessutom. Luften känns torr och "ofrisk", så jag vädrar konstant.
När jag sover har jag huvudet väldigt nära fönstret där frisk kalluft sugs in. Trots det känner jag mig väldigt torr i halsen när jag vaknar.

Detta är så jobbigt, och psykiskt påfrestande. Att det aldrig blir bra. Men det kanske blir bra efter att lacken har härdat ordentligt? Men hur många veckor ska det ta egentligen?

Bekanta säger att jag inbillar mig och är extreeeemt känslig. De vill inte riktigt tro på mig. Det gör inte saken bättre. Jag vet ju själv när luftvägarna blir kassa så fort jag är i närheten av golvet en längre stund, dessutom blir man lite lätt dåsig. Och om jag inte har fönstret öppet är det outhärdligt.
Går jag ut blir jag bättre snabbt.
Jag misstänker att jag blivit extra känslig iochmed spånskivorna jag hade i början. Iallafall så känns det som att lungorna fortfarande inte riktigt återhämtat sig.

Jag blir rädd och nojjig när jag läser om folk på detta forum som är tvungna att vädra nya möbler i garaget ett halvår för att de ska tåla dem. Jag menar, det ska väl inte vara så illa med min lack nu? Eller luktar verkligen lacker när de härdat ordentligt? Det är som sagt en vattenburen lack.

Tack för ett jättebra forum. Skönt att ha fått skriva av sig lite, inför personer med liknande besvär. Om nån nu orkar läsa allt detta, och överhuvudtaget bry sig. :)
crille

Re: Spånskivor, furugolv, lack... när ska det bli bra?

Inläggav maud 2009-12-06 14:22

Välkommen i gemenskapen. Ja du, det är inte enkelt. Finns det begagnat virke att köpa?
maud

Inläggav crille 2009-12-07 00:05

Tack.
Jo, det finns det väl, men träet måste ändå vara ytbehandlat för att man inte ska reagera på eventuella terpener. Gjort är gjort i vilket fall.

Man tycker att lukten från lacken borde avta iallafall, det kanske är betydligt bättre om en månad? Det har som sagt bara gått en vecka sen jag lackade.
crille

Inläggav Eivor 2009-12-07 09:02

Hej Crille!

Doft från barrträd har jag också stora problem med. Vi bytte golv i ett sovrum för ett par år sedan och la in laminatgolv. Sedan fick det stå och vädra ett par veckor. Efter det har det inte varit problem att använda rummet.

Ett tips som kan hjälpa till är att testa en luftrenare med kolfilter. Det kan däremot variera från person till person om det fungerar med en luftrenare och är den ny behöver nydoften vädra av. Viktigt att kolla om den varit på annat ställe och att filtren är fräscha.

Man kan höra sig för om det går låna och testa, innan köp och ibland kan även Astma och Allergiförbundet ha luftrenare för utlåning.

Hälsn/Eivor
Eivor

Inläggav tengman 2009-12-07 21:37

Jag känner igen dina problem och det du känner är det sanna för man blir väldigt känslig för dofter luktsinnet liksom förstärks när jag mår bra så känner jag inte hur min matta doftar men när jag har utsatt mig för mycke dofter så har mattan en lukt.
Jag har flyttat från mitt hus till en lägenhet för att det var något som jag inte mådde bra av i huset.
Misstänker att det är spånskivorna i vissa väggar som är problemet, huset är 20 år gammalt, vissa påstar att lukten ska vara borta efter så många år men det tror inte jag.
Jag har också problem med furu men det går bättre om jag får tag på gammla möbler, jag har köpt en luftrenare och en luftfuktare och jag mår bättre av att andas den luften.
Kristina.
tengman

Inläggav crille 2009-12-19 14:45

Tack för alla svar.

Lukten från lacken har avtagit rejält, det är bara i hörnen det luktar lite. Annars luktar det nog mer trä nu, så det behövs ett till lager lack, dessutom hann jag inte med att lacka några "sektioner", så det är inte konstigt att det luktar lite trä fortfarande.
Men det känns jättebra att lackens lukt har avtagit så mycket som den gjort nu, även om det är lite kvar, det kommer ju försvinna.
Så nu känner jag att jag kan lacka igen och stå ut med lacklukten en månad, eftersom det antagligen kommer bli kanon efteråt.

Att spånskivor skulle sluta lukta efter 20 år tror jag inte på. Min kokvrå reagerar jag starkt på nu (det har jag säkert gjort hela tiden bara att jag inte vetat att det berott på den), och det luktar gamla spånskivor. Det börjar lukta extra mycket när man lagar mat (då utsätts spånskivorna för värme och avger en massa formaldehyd och andra gifter).

Känner fortfarande av lite från loftet men det är ingenting jämfört med kokvrån nu, där kan jag bli smådåsig efter några minuter om jag andas in den där lukten.
Tydligen så är det helt nakna spånskivor på undersidan av kokvrån och det är därifrån lukten kommer. Hade de varit lackade hade det inte luktat så mycket som det gör. Så nu har jag tänkt lacka dem. Lacken kommer inte vara 100% tät för gaser men det värsta kommer försvinna, det är jag rätt säker på. Jag provade tejpa för och det blev genast bättre, men det ser ju ut som skit.

Nej, usch, spånskivor ska man undvika så mycket man kan. Ett undantag är när de har fanér/laminat eller lack med plast på sig, dvs rejält "inbakade", då är det ok.
Mitt IKEA Lack-bord luktar t ex som bara är vitlackat, till skillnad från en kompis Lack-bord som har fanérskikt ytterst - detta luktar inte alls.
crille

Återgå till Frågor och Tips