Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Sämre

Sämre

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Sämre

Inläggav spelaree 2010-03-04 20:58

Om man har fått SHR, och upplever en välldigt stor försämring av vissa ämnen som triggar i gång blir man på lång sikt sämre om man dock forsätter att utsättas för det dagligen.
spelaree

Re: Sämre

Inläggav april79 2010-03-09 18:59

Ja så har jag uppfattat det, alltså att man försämras av att trigga igång känsligheten mer än nödvändigt. T ex avråder min läkare mig från att skaffa husdjur för att det kan göra mig sämre än vad jag är nu och likadant verkar gälla för alla ämnen man inte tål.
april79

Inläggav Solveig 2010-03-12 19:38

Hej!
Läkarna säger att det enda som hjälper människor med SHR att bli bättre är att undvika allt som triggar igång besvären. Men, om man ännu inte blivit, eller aldrig blir, svårt sjuk så kan man kanske tåla t ex arbetskamraters hygienprodukter under mycket lång tid. Med tåla menar jag då att man kanske kommer hem från jobbet med huvudvärk och en stor trötthet men nästa dag är man tillbaka på sitt jobb igen. Ock så rullar det på i flera år.
Har man en gång blivit sjuk så är min erfarenhet att man inte kan vänja sig. I alla fall inte under en mycket lång tid, minst sju år. Man kan efter den tiden tåla att exponeras i begränsad omfattning under en viss tid. Om man då fortsätter att exponera sig i tron att faran är över återkommer besvären igen.
Många har blivit bättre men det kräver stort tålamod och lång tid i karantän. Hur man använder tiden i karantän har stor betydelse; man måste äta bra, motionera, omge sig med vänligt sinnade människor och motverka tendenser till bitterhet och avundsjuka hos sig själv. Å andra sidan kanske man inte mår så bra av att leva i isolering-karantän och då mår man ju inte heller så bra mentalt, en svår balansgång med andra ord.
Solveig

Inläggav Solveig 2010-03-12 19:40

Ibland är jag då onödigt mångordig :-)
Svaret är: ja, du kommer att bli sämre.
Solveig

Inläggav Anders 2010-06-22 18:43

Ja, det här är grymt deprimerande. Jag drabbades av kraftiga reaktioner på kollegans parfym för något år sedan. Dessutom hade mina tonårsdöttrar litervis med parfym på sig under samma tid. Nu kan jag knappt vara på kontoret längre, vet inte vad jag ska göra. Måste ju försörja mig... Och att det dessutom ska bli värre. Fy.
Anders

Inläggav april79 2010-06-23 08:25

Jag förstår dig Anders och alla andra, man blir bara så less på hela grejen... det här påverkar hela ens liv och inte minst yrkesliv. Vad jobbar du med? Är det bara kollegor/kollega som har mycket parfym på sig? I så fall kanske det går att påverka så att de undviker detta, men det har du säkert redan försökt göra. Jag arbetade på resebyrå förut och det finns ingen chans att jag kan fortsätta med det... så nu skolar jag om mig. Visserligen till studie- och yrkesvägledare, så social kontakt kan jag inte komma ifrån, men jag kommer åtminstone att kunna ha mitt eget "rum" förhoppningsvis och inte träffa människor precis hela tiden.

Det jag känner att jag har lärt mig under åren är att detta är bara något man måste acceptera och komma tillfreds med, ju förr desto bättre. HUr kan man sedan gå vidare? Det är viktigt att se nya möjigheter och bryta det gamla om man blir sjuk av det, för omgivningen kommer tyvärr aldrig helt att förstå är jag rädd för. Att försöka påverka är viktigt, men lika viktigt är ju att man mår bra och får hålla sig frisk. Man måste göra det som blir bäst för en själv i längden. T ex även när det gäller bostad etc. Att bo i ett hyreshus med gemensam tvättstuga skulle ju inte vara hållbart. Kanske måste man undvika kollektivtrafik om det gör en väldigt dålig etc. etc.

Menar inte att jag har gett upp hoppet att det går att påverka, men under den långa tid denna process tar är det ju samtidigt viktigt att man får lov att må bra!
april79

Återgå till Frågor och Tips