Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Falurödfärg

Falurödfärg

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Falurödfärg

Inläggav spelaree 2010-06-08 19:33

Hejsan!!
Målade för några dagar sedan ca 1,5 timme med falurödfärg, är det någon mera som upplevt besvär efter det ?
Min anndra fråga: När jag utsätts för extremt mycket dofter, får jag välldigt mycket slemproduktion på kvällen,och ont i halsen, och efter några dagar börjar det ofta smaka välldigt illa(infekterat ). Finns det någon medicin som minskar slemproduktion ?
spelaree

Re: Falurödfärg

Inläggav april79 2010-06-10 21:24

Ja vilken målarfärg som helst ger ju generellt oss med doftöverkänslighet problem med slemhinnorna, så tror inte att Falu rödfärg är något undantag!

Just ökad slemproduktion och tilltäppta bihålor är även mitt stora bekymmer (alla verkar vi ju ha lite olika symtom). För att försöka få bukt med detta har jag astamamedicin då jag har astma i grunden, men tror inte att den egentligen hjälper särdeles mycket. Men två andra mediciner upplever jag mildrar problemet och det är kortisonnässpray just för slemhinnorna i näsan (t ex nasonex, rhinocort, nasacort eller likn.) men kanske framför allt tabletterna "Rhinexin". Dessa började jag ta för några månader sedan (är receptbelagda dock) och de minskar svullnaden i slemhinnorna så att jag faktiskt för första gången upplever en positiv förbättring. Ett bra tips!

Sen vet jag ju inte om du har bekymmer med slemhinnorna i nästan/bihålorna men det är planerat att jag framöver ska minska näsmusslan i bihålorna för att få lite friare passage där när slemhinnorna svullnar, vilket de ju gör konstant.

Hoppas något av dessa tips kanske kan vara till hjälp.
april79

Inläggav Eivor 2010-06-11 16:27

Förra året målade min man om delar av huset med Beckers Perfekt akrylatfärg. Hade inköpt en kraftig luftrenare som förflyttades på motsvarande ställe inomhus. Endast små områden åt gången målades. Det fungerade bra för mig att göra så.

När jag blivit exponerad för kemikalier jag inte tål upplever jag att inflammationen stegrar i luftrören. Jag tycker t o m att det luktar illa om mig själv. Jag använder nässpray Awamys och astmamedicin (medicinerna är receptbelagda). Har mask tillgänglig så mycket som möjligt för att skydda mig. Ibland kompletterar jag med skyddsglasögon som går ner en bit över kinderna, för jag upplever att även hud och ögon är mycket känsliga för kemikalier/dofter.

Hälsn/Eivor
Eivor

Inläggav spelaree 2010-06-12 12:02

Tack för ni svarar och delar med er av era erfarenhter. För mig är det här med dofter helt nytt, aldriga haft problem förut kommit senaste halv året. Och har blivit extremt jobbigt.
spelaree

Inläggav Pelargon 2010-06-12 12:41

I början när ingen visste vad det var, så fick jag Rhinexin av en läkare. Jag hamnade på akuten med blodtrycksfall och yrsel. Fick krypa fram för yseln. Jag blev förbjuden att ta den medicinen igen, och inte hjälpte den heller mot svullna bihålor.
Pelargon

Återgå till Frågor och Tips