Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Mac-datorer?

Mac-datorer?

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Mac-datorer?

Inläggav crille 2010-07-01 12:12

Har precis köpt en Macbook Pro och så som den luktar nu kan jag inte använda den. Den luktar riktigt starkt. Äcklig plastlukt som påminner lite om nylagd asfalt. I början tyckte jag inte att det luktade som något farligt, tänkte mest att "det luktar nytt". Men det dröjde inte länge förrän huvudvärken kom. Senare fick jag lite lätt yrsel, blev öm i ögonen och fick lite halsont. Huvudvärken satt kvar hela dagen ända tills jag skulle sova, trots att jag inte vistades något mer vid den.

Visst kommer doften avta eftersom den är helt ny, men samtidigt vet jag att Mac-datorer alltid har en viss karaktäristisk doft, och nu tål jag den inte alls.
Hittade efteråt studier som visade på att det var massor av giftiga och cancerogena ämnen som emitterade från Mac-datorer:
http://www.mactropolis.com/hardware/mac ... xic-fumes/
http://www.zdnet.com/blog/apple/toxic-m ... nzene/2319
Det kan ju förklara varför jag blev så dålig som jag blev, och det känns verkligen inte tryggt.

Jag har suttit vid många olika PC-datorer och aldrig upplevt något liknande. Jag tror den "typiska Mac-lukten" är giftig.
Så som det ser ut nu blir det till att sälja denna splitternya dator, det är surt, och sedan köpa en PC.

Vad har ni för datorer?
Något ni kan rekommendera ur "doftperspektiv"? :wink:
Fujitsu och IBM/Lenovo ska vara miljömärkta? (inte för att det är någon garanti men ändå)
crille

Re: Mac-datorer?

Inläggav Tilda 2010-12-01 17:41

Jag köpte en ny dator i början av sommaren. Läste på svanens hemsida att Lenovo har miljömärkta datorer så jag köpte en sådan. Hade den uppställd och igång (en del av tiden) hos mina svärföräldrar i 3 månader. Sedan fick jag lite lätt huvdvärk de första 2 veckorna jag använde den och en viss "kemikaliedoft" när den arbetade hårt. Denna doft är nästan helt borta nu (ca 3 månader sedan jag började använda den) och jag reagerar inte på den längre. (Jag är mycket känslig kan jag lägga till, men alla reagerar olika ändå. Du kan få en uppfattning i alla fall.)

Har även en Fujitsu Siemens Eco skärm. Den var redan uppackad i affären när jag köpte den. Blev yr och fick lite huvudvärk de första veckorna jag använde den men sedan har jag inte haft några problem med den alls.
Tilda

Återgå till Frågor och Tips