Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Mitt tips på tvättmedel

Mitt tips på tvättmedel

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Mitt tips på tvättmedel

Inläggav crille 2010-07-01 12:56

Kanske alla är nöjda med sitt tvättmedel, men jag tänkte ändå tipsa om ICA Skona Kulörtvätt Parfymfri. Jag kan knappt känna någon lukt från tvättmedelspulvret och efter tvätt luktar det absolut inget tvättmedel om man doserar rätt! Dessutom rengör det ju jättebra.

Det var bäst i test i Råd och Röns senaste test av kulörtvättmedel, vilket förvånade mig inte alls. Jag är helnöjd med det.

http://www.radron.se/templates/ProduktTest____3565.aspx
crille

Re: Mitt tips på tvättmedel

Inläggav april79 2010-07-06 18:50

Då vill jag samtidigt bara passa på att varna för VIA sensitive colour flytande tvättmedel! Detta har fungerat jättebra för oss sedan långt tillbaka nu men så måste jag ha fått ett dåligt exemplar förra veckan för jag tvättade precis som vanligt och sedan stank kläderna parfym... jag är så van vid att kunna lita på tvättmedlet att jag bara snabbt slängde in en tvätt.

Trots flera tvättar med både citronsyra, ättika och en massa oparfymerat tvättmedel av annan sort lyckas jag ej få ordning på det och får nu skänka bort kläderna... blir så irriterad. Antagligen har jag råkat få tag på en flaska med tvättmedel som fyllts på precis efter att man fyllt på flaskor med parfymerat tvättmedel i samma maskin eller hur det nu kan fungera. Kommer att klaga till VIA så får vi se hur de ställer sig till det hela.

Så fr o m nu tar jag mig friheten att lukta på tvättmedelet innan jag köper det eftersom att det bara är att skruva upp en kork och på med den igen, alt. får man ju lämna tillbaka om man märker av problemet när man kommit hem.
april79

Inläggav Ingvor 2010-07-07 18:26

Hej, jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Astma- och Allergiförbundet också. Finns deras logotype på förpackningen, så har de ju också ett ansvar, kan tyckas. Jag tror att det är Jan Olsson, som är marknadsansvarig. http://www.astmaoallergiforbundet.se/Pa ... &pageid=80
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Inläggav Tilda 2010-12-01 17:32

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av Via - även deras oparfymerade. Den doft som jag förknippat med Via är den jag reagerar allra värst på. Blir sjuk av extremt små mängder. Blir sällan så "påverkad i hjärnan" som när jag andats in Via-doften. Dessutom blir jag sjuk även av deras oparfymerade, misstänkter att det hanteras dåligt och tar åt sig lukt från deras parfymerade. Annars kan det vara så att den kemikalie i Via som jag blir sjuk av inte bara sitter i parfymen?

Tex så var en kompis här som bara tvättar oparfymerat. Jag kände att jag blev sjuk och fick slänga ut henne. Tyckte att hon luktade som Via-parfymen, men när jag sa det till henne sa hon att hon bara tvättat i oparfymerat. När hon kom hem sedan ringde hon upp mig och sa att det visst var Vias oparfymerade hon använt.

Tyvärr är denna doft inte lätt att komma undan ifrån. Verkar vara ett av de vanligaste tvättmedlen. Finns nästan överallt och i allt. Får ofta slänga mat efter att både förpackning och innehåll tagit åt sig denna doft i affären.
Tilda

Inläggav crille 2011-03-30 20:45

Som sagt, använd ICA Skonas oparfymerade istället för Via som verkar vara helt värdelöst.
crille

Inläggav Serenethy88 2011-03-31 12:46

Ingvor det går inte alltid att lita på astma och allergiförbundets symbol!
Tex så rekomenderar dem ju ocean och det stinker mer kemikalier än mycket annat. Ibland är det kaminaliedoften man inte tål också. För mig har skona oparfymerat fungerat bra i flera år, själv har jag aldrig reagerat på skona men det som fungerar för mig är ju ingen garanti för att ingen annan ska bli sjuk av det.
Serenethy88

Inläggav Ingvor 2011-03-31 21:34

Jag kan bara säga vad som står på A&A-förbundets sida vad gäller Rekommenderade produkter: "De rekommenderade produkterna är märkta med förbundets namn och märke. Produkterna är fria från allergen, parfym och irriterande ämnen i sådan mängd att det inte finns några kända, medicinska rapporterade fall. Någon fullständig garanti kan inte ges att en produkt inte ger upphov till reaktioner hos någon, eftersom alla människor reagerar olika. Enstaka människor kan vara så känsliga att de ändå reagerar på produkten."
Jag har haft många kontroverser med samordnaren Jan Olsson på förbundet angående många av produkterna, som jag anser har en alltför stark doft och jag är just en sådan "enstaka" person, som är så känslig att jag reagerar mot många av de rekommenderade produkterna. Jag orkar inte ta strid längre utan jag drar mig undan numera och väljer mina strider.
Däremot så har jag rekommenderat Ocean att få fram flytande oparfymerat/doftfritt tvättmedel för vittvätten.
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Återgå till Frågor och Tips