Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - En del frågor från en rookie

En del frågor från en rookie

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

En del frågor från en rookie

Inläggav pjotrr 2010-09-29 14:40

Hejsan forumet!

Jag är ny här och undrar om man kan få lite tips?

För mig började det för ca 4 år sedan fick ont i bröstet och svårare att andas. Ny 3 lägenheter senare och en massa läkarbesök får jag fortfarande problem inomhus. Jag som fattig bor i ett höghus nu. Den senaste månaden har jag varit öm i halsen och yr. Vet inte om det beror min bolmande granne, fuktskador i rören eller nåt annat.

Nu försöker jag återskapa en regnskog i min lilla lägenhet med gröna växter överallt. Vet inte riktigt vad jag ska göra men nu till mina funderingar:

1. Finns det några vettiga människor man kan prata om detta, helst här i Norrköping.
2. Kan man kontrollera sin inomhusmiljö på något sätt, alltså mäta som radioaktiv strålning. Att prata med Anticimex kan dom göra det.
3. Kan man testa sig för överkänslighet så man kan få det svart på vitt.

Jag kommer med flera frågor sen om det är ok

Peter
pjotrr

Re: En del frågor från en rookie

Inläggav Eivor 2010-10-04 06:58

Hej!

Försöker svara på dina frågor.

1 Ta kontakt med Astma och Allergiförbundets lokalförening. Vill även tipsa om distanskurs "Att leva med överkänslighet" som finns omnämnt på denna hemsida. Gå till startdelen av denna sida http://www.doftoverkanslig.se och läs vidare.

2 Anticimex bör ha kunskap om olika mätningar av inomhusmiljö. Försök också att söka på google/leta eller annan sida, om "inomhusmiljö utredning fukt mögel". Vet att i Uppsala området finns AK-konsult som gör utredningar, dom kanske finns på fler ställen. Lyssna också med kommunen angående bostadsanpassning. Ev kan en del läkare också ge tips.

3 Vårdcentral ska kunna skriva remiss så att du får göra en utredning och ev fastställa diagnos.

Hälsningar

Eivor
Eivor

Inläggav pjotrr 2010-10-07 10:25

Stort tack för svaren Eivor!

Astma och Allergiförbundet här i Norrköping hänvisade mig till Stockholmssektionen. Jag lämnade ett telefonmeddelande för 3-4 dagar sen, vi får se.

Vårdcentralerna har skickat mig på en massa tester (nåt som jag själv velat såklart) och inte funnit nåt. Vad jag försöker säga är att jag tycker det är pinsamt att fråga om ett ytterligare test. Finns det nåt annat sätt att testa sig för överkänslighet?

Kursen låter mycket intressant jag ska försöka gå med.

AK ska jag höra med.

Den senaste tiden har jag som sagt haft ont i halsen och på sidan om struphuvudet. Jag tror det är från köket, jag läste om någon annan som hade problem med skåpsluckor kan det vara det? Formaldehyd tror jag det hette eller nåt liknade.
Hur ska man veta vad som orsakar problemen?

Peter
pjotrr

Inläggav Eivor 2010-10-07 14:23

Hej igen!

Ett enkelt sätt att försöka få svar på om man reagerar på ämnen/kemikalier, kan vara att använda andningsskydd, t ex i köket. Jag gör det ofta själv, framförallt när jag är sämre. Likaså försöker jag att hålla andan när jag öppnar skåpluckor i köket, även vissa andra luckor av behandlat trä, då klarar jag mig bättre. Vet att det är mycket stor skillnad på vilken typ av skåpluckor som finns, trots att de kan vara gamla. Mask finns att köpa hos bl a http://www.oparfymerat.se med kolfilter. http://www.puroxy.se säljer också masker. Dessvärre är passformen inte alltid ok, men för mig är det den som fungerar bäst efter att jag sytt till bomullsband.

Hälsningar

Eivor
Eivor

Inläggav crille 2010-10-10 13:23

Jag är nog inte så jättedoftöverkänslig som ni andra, men jag har också haft problem med mina boenden och har det fortfarande. Har haft problem med (lidit av):
mögel, emissioner från spånskivor (formaldehyd bl a, extremt farlig gas), stark furulukt (terpener) och starka lack- och plastdofter. Jag har ganska nyligen flyttat till en ny lägenhet där jag allt trodde skulle bli bra men här visade det sig finnas en unken äcklig lukt som jag inte lyckats få bort. Nu vet jag iallafall vad det är, det är plastmattan som luktar illa (dock inte överallt), och det är omöjligt att gnugga bort, så jag hoppas kunna lösa det med att applicera polish. Det räcker med att jag går ut i trapphuset så känner jag direkt en friskare luft (trots att luften där inte är speciellt bra).
Nog om det.

Att du får allergiska reaktioner (eller liknande) beror absolut inte på radioaktiv strålning. Radioaktiv strålning är farligt men det är inget man kan känna av, har jag fått lära mig. Däremot påstår sig en del kunna reagera på elektromagnetiska fält, elöverkänslighet alltså. Men jag tror inte det är någonting du behöver oroa dig för om du inte har en massa kraftfull elektronik i hemmet.

Jag tror problemet ligger i att du har dålig inomhusluft, inte pga någon form av strålning. Jag tycker du ska försöka få det så luktfritt som möjligt först, för att ta reda på ifall du har några farliga gaser (emissioner) i ditt hem. Det är lättare att känna vad det är ju mindre lukter det är inblandade.
Växter hjälper minimalt tyvärr, visst, har man enorma mängder effektiva växter kan det påverka luften märkbart, men om du har några spånskiveväggar som luktar eller liknande så spelar det ingen roll.

Något som är a och o för en bra inomhusluft är god ventilation. Eftersom man inte kan ha fönster öppna hela tiden är det mekanisk ventilation som gäller. Tyvärr har de flesta lägenheter inte det, utan bara självdrag. Det är helt värdelöst. Det sätter ännu högre krav på allt byggmaterial, all inredning och saker du har i hemmet som kan ge farliga emissioner. (eftersom luften knappt byts ut så ansamlas massa partiklar och gaser i luften och stannar kvar där)
Har man dessutom datorer och grejer igång blir luften snabbt dålig.

Vad har du för temperatur i hemmet? Ha absolut inte över 22 grader, finns ingen anledning till det.

OM du har mekanisk ventilation, hur får du då in luften? Du borde genast se över luftintaget då detta påverkar inomhusluften väsentligt. Vid luften som tas in bör det sitta ett RENT luft/partikelfilter. Att byta ut ett jättegammalt smutsigt filter mot ett nytt (eller snåla och bara tvätta det) kan göra stor skillnad!
Dessutom kan man, om man vill, vara lite fräck och byta ut filtret mot ett tunnare. Då får du ännu mer luftväxling (dock inte lika filtrerad luft, men om problemet ligger i att du har emitterande inomhusmaterial kommer detta bara göra det bättre), dock får grannarna en aning sämre om det är gemensam frånluftsfläkt (vilket det alltid är i lägenhetshus?).

Mitt tips är att du ska försöka dra ned på alla kemikaliska lukter i ditt hem. Använd oparfymerade produkter och inga starka hud/hårvårdsprodukter.
Använd absolut inte sköljmedel i dina kläder, och självklart oparfymerat tvättmedel. Ju mer kemikaliska lukter du har i din omgivning, desto känsligare blir du eftersom du retar din kropp och dess kemikalieöverkänslighet.

Jag har blivit bättre (tål mer) efter att jag utsätter mig mindre för kemikalier och ohälsosamma lukter.

Sen är det ju alltid bra att vara ute i friska luften och "vädra" sina lungor. :)
crille

Inläggav crille 2010-10-10 13:28

Tillägg:
Om du är osäker själv på vad du kan ha för skit i din inomhusluft, be någon bekant att komma till dig och säg vad denne tycker om luften. Luktar det mögel? Luktar det skumt/unket? Försök isåfall ta reda på varifrån det kommer. Är det mögel är det dock svårt.
Det finns många företag som kan undersöka om man har mögel och liknande. Sådant går att reda ut. Ifall de kan bevisa att du har mögel kanske din hyresvärd (om du nu har det) stå för renoveringskostnader.

Du nämnde om en bolmande granne. Får du in röklukt i din lägenhet? Hur? Detta måste åtgärdas, det är katastrof om du får in det utan att ha balkongdörr/fönster öppna.
crille

Inläggav pjotrr 2010-10-12 15:13

Tack så jättemycket för svaren. Jag har känt mig rätt så ensam i det här så det är skönt att prata med några som förstår.

Jag ska prova det ni säger se om det blir bättre, så ska jag återkomma. Crille när jag prata om radioaktiv strålning var det bara ett exempel, det är inte det som bekymrar mig.

Jag känner röklukt i köket från grannen ibland ja men jag tror det värsta är från skåpsluckorna. Jag ska prova och plocka bort dom.

Det var synd att höra att gröna växter inte funkar, jag hade ju en plan ;D

Ventilation och ansiktsmask ska kollas också

Oparmyferat har jag kört ett tag, vilket innebär svettlukt men det är det värt för min del iallafall ;D

I will be back
pjotrr

Inläggav crille 2010-10-17 23:59

Skåp och skåpsluckor i kök kan lukta illa i gamla l lägenheter ibland. Det behöver inte vara formaldehyd (det brukar inte vara det som luktar i gamla skåp) utan det kan vara andra ämnen som spånskivorna emitterat eller lukter som helt enkelt satt sig i skåpen.

Det man självklart kan prova göra är ju att försöka göra rent dem. Är det en kemikalielukt hjälper knappast rengöringsmedel. Formaldehyd lossnar direkt från ett ytskikt om man våttorkar det, tyvärr kan ju det komma tillbaka igen om det är en spånskiva. Men det kan avta och bli betydligt bättre om man håller efter.
Om man är osäker på vad som luktar kan man prova göra rent med milt rengöringsmedel tycker jag, t ex Änglamarks diskmedel (deras "allrent" lär också funka, har inte provat det). Sen ska man ha en mikrofibertrasa och ingen vanlig disktrasa. Mikrofibertrasorna (även kallade mirakeltrasor) är bäst på att absorbera kemikalier och små partiklar och dessutom blir det inte lika mycket fukt efter att man torkat, de är mycket effektivare för att göra rent.
Om man våttorkar med en vanlig disktrasa kan man ju se små droppar efter den.

Jag har själv haft problem med köksskåp som luktar illa (har det t.o.m. fortfarande, har bara inte orkat tagit tag i saken och gjort rent alla då det kan vara lite jobb). För mig hjälpte det att gnugga en massa med en fuktig mikrofibertrasa, det räckte absolut inte med att dra bara en gång eller så, det krävdes intensivt gnuggande. Jag vet ärligt talat inte vad det var som luktade, men det luktade illa, det var en ohälsosam doft. Jag kan tänka mig att vissa gamla spånskivor kan lukta så, det var dock inte formaldehyd.

Växter gör ju det självklart inte sämre, men du ska inte tro att du kan lösa problemet med växter. Har man en luktkälla finns det ingen växt i hela världen som konstant kan ta bort och "ogöra" denna doft. Jag tror inte heller på luftrenare som påstår sig rena inomhusluften från dofter/gaser. Det hjälper säkert till viss del, men det bästa är att bli av med alla källor till den dåliga lukten. Sen är det ju förstås ett plus med bra ventilation, förutsatt att tilluften är bra.

Om det är parfymerat eller oparfymerat spelar ingen roll för hur mycket svett du luktar. Det är bara det att om du har parfymerat så blandar du ut svettlukten med parfym så man inte tydligt kan urskilja din svettlukt. Jag tycker det är äckligt att "dölja" det så.
Det kan iofs vara så att din oparfymerade deo inte är lika effektiv som din parfymerade. Ett tips är att pröva olika och se vilken som funkar bäst, utan att lukta starkt eller irritera hud.
Sen är det såklart viktigt att man efter dusch verkligen är luktfri i armhålorna. Sitter svettlukten kvar efter duschen kommer den snabbt tillbaka, oavsett om du har deo på dig eller inte. För mig krävs det en hel del tvålande i armhålorna ibland. Det kan kännas jobbigt men det är värt besväret. Efteråt känner man hur luktfri man är i armhålorna, det är trevligt. :D
crille

Inläggav pjotrr 2010-10-22 11:15

Tack för svaret Crille!

Jag fick lite panik i förrgår när min ögon svullna upp (såhär i efterhand var det nog för att jag petade mig där med fingrarna för mycket) så nu kommer fastighetsvärden hit för mätningar, är det nåt jag bör tänka på att fråga? Hoppas jag mår bra på söndag för då är det höstmilen!
pjotrr

Inläggav Eivor 2010-10-22 22:25

Länken nedan tycker jag tar upp en del bra saker att kontrollera, tycker den även kan användas till lägenhet./Eivor

http://www.byggahus.se/artiklar/undvik- ... -nya-huset
Eivor

Inläggav pjotrr 2010-10-23 05:34

Tack för länken Eivor!

Jag hoppas hon (värden) är kunnig så det kan bli ett givande möte och inte som vanligt när man ska förklara sina problem för oinsatta. Oh well vi får se nästa vecka. Jag avlägger rapport efter mötet
pjotrr

Inläggav pjotrr 2010-10-26 13:23

Nu har dom varit här och kollat efter fukt och mögel. Jag våga väl som vanligt inte beskriva mina diffusa problem ordentligt. Dom kolla skåpen efter fukt men intet, däremot gav den utslag på golvet nedanför diskhon men det är väl inte så konstigt. Snart kommer det några fuktkillar och ska gräva djupare.
Igår fick jag nyckeln till min brorsons tomma lägenhet och kommer mest vara där för att se om halsen blir bättre.
Ha de gott
pjotrr

Återgå till Frågor och Tips