Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - släcka ljus

släcka ljus

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Levande ljus

Inläggav Ingvor 2007-10-22 09:58

Hej,

hos oss brukar maken gå ut med ljusen och släcka dem utanför huset.
Egentligen så använder vi inte så mycket tända ljus nu för tiden då jag upplever att luften får en annan lukt, som jag inte är riktigt förtjust i och jag får problem genom att jag hostar så mycket mera. Därför avstår vi hellre.

Vi har aldrig levande tårtljus när jag är med utan detta får barn och barnbarn ha när de har andra gäster hos sig.
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Inläggav Solveig 2007-10-22 11:45

Hej Thomas !
Det finns i välsorterade heminredningsaffärer en ljussläckare som ser ut som en längre pincett. Man nyper då till om lågan så att den slocknar. Affärerna
brukar kunna ta hem om det inte finns i lagret. Kanske går att köpa på postorder också ?
Solveig

Inläggav tati 2007-10-22 14:04

Solveig skrev:Hej Thomas !
Det finns i välsorterade heminredningsaffärer en ljussläckare som ser ut som en längre pincett. Man nyper då till om lågan så att den slocknar. Affärerna
brukar kunna ta hem om det inte finns i lagret. Kanske går att köpa på postorder också ?

Tack för dessa råd, det blir väl att hustrun får gå ut med ljusen, eftersom det alltid kommer lite ringlande rök när man släcker.
Det är ju så mysigt med levande ljus.

Thomas
tati

Re: släcka ljus

Inläggav Areschoug 2008-08-17 16:37

Hej!
Har upptäckt att det är en väldig skillnad på ljus och ljus....Stearinljus går ganska bra och ryker nästan inte alls när man släcker dem. Vad som händer med ett paraffinljus vet vi ju. Hela rummet fylls av en vit kväljande rök! Då jag reagerar starkt på diesel tror jag att det är petroliumprodukten som är boven i ljusen för min del.
Värmeljus har jag bara hittat i paraffinform. Bannlysta hemma hos mig mao!

VISSTE DU DET HÄR OM PARAFFINLJUS? (källa: http://www.mandala-art.se/sojaljus.htm)
Paraffin är en petroleumprodukt – en biprodukt vid oljeraffinering som innehåller inte mindre än 11 olika dokumenterade toxiner, och alstrar både sot och cancerogena ämnen vid förbränning.
Alla paraffinsorter är miljöbelastande och förorenande, och de bryts endast delvis ner i naturen.

Stearin, (källa: http://wapedia.mobi/sv/Stearin)
Stearin är en vegetabilsisk ester som framför allt används vid framställning av tvål och stearinljus. Kommersiell framställning av stearin sker genom blandning av palmolja och stearinsyra (kemisk formel C17H35COOH).
Hoppas du kan njuta av ljus som är av stearin!
Solveig Areschoug
Areschoug

Inläggav Eivor 2008-08-19 07:09

Hej!

Ytterligare fakta om paraffinljus:
http://www.svanen.nu/pdf/Fragor_svar_%20ljus.pdf

Jag blir sjuk av vissa ljus främst när de brinner lugnt. Tror att det finns kopplingar mellan trycksvärta och vissa ljus. Blir mycket sjuk av trycksvärta, hjälper inte hur gamla utskrifter det är. Gemensamt för brinnande ljus och trycksvärta är bl a sot.

Värst är värmeljus och en del andra skräpljus gör mig mycket sjuk på långt håll. Riktiga stearinljus är något bättre, likaså bivaxljus, som man kan rulla själv. Undviker brinnande ljus så långt som möjligt. Idag finns fina batteriljus om är ett bättre alternativ.

Hälsn/Eivor
Eivor

Inläggav Areschoug 2009-01-21 15:26

Hej igen!
Har äntligen hittat värmeljus av stearin på RUSTA. Ca 40 kr för 100st.
Har varit i kontakt med tryckeriet på GP och gjort en förfrågan om vad trycksvärtan innehåller. Nu var det ett tag sedan och jag skrev aldrig ned svaret men så här minns jag det! :
Den svarta texten innehåller inget speciellt retande men de färgade sidorna ( gult, grönt,rött och blått om jag kommer ihåg rätt!) dessa är baserade på petrolium. Alltså kan man nästan räkna ut att om man inte tål deisel eller värmeljus så tål man heller inte en färgglad dagstidning.
Märkligt nog reagerar jag sällan på veckotidningar som har massor av färgsidor men "blankt" papper. Är det någon mer än jag som märker skillnad?
Solveig Areschoug
Areschoug

Inläggav Eivor 2009-01-23 09:17

Hej!

Jag märker stor skillnad på vilken typ av trycksvärta det handlar om, framförallt reagerar jag på svartvita, vanliga utskrifter från kopiator och skrivare. Inte alls lika starkt från en vanlig dagstidning, ej heller lika starkt från vissa blanka sidor (stora skillnader). Jag tror att i trycksvärtan är innehållet varierande, likaså pappret.

Intressant det här med petroleum och ljus, sen tidigare vet jag att sot är gemensamt, men det kanske finns flera orsaker.

Hälsn/Eivor
Eivor

Inläggav Madde 2009-11-23 22:55

Jag har precis upptäckt den här fantastiska webplatsen och forumet. Det är helt otroligt att läsa om andra som upplever saker som jag. Paraffinljus klarar jag inte alls att ha tända. Men stearinljus går bra, men jag släcker ute eller under fläkten. Jag trodde jag var den enda som "fånade mig" så eller var så besvärlig. Trycksvärta är värst på dagstidningspapper och speciellt när det är vått eller fuktigt. Så upplever jag det.
Madde

Återgå till Frågor och Tips