Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - MDF-skivor

MDF-skivor

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

MDF-skivor

Inläggav stefanb 2010-11-24 00:06

Vi håller på att bygga ett nytt hus.Det ät mycket att tänka på då vi försöker att undvika "allt" som kan dofta.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga nytt.Och har några råd åt oss.
Tex. Hur är det med Mdf-skivor ? Luktar dom?
stefanb

Re: MDF-skivor

Inläggav crille 2010-11-25 23:01

MDF-skivor kan lukta. Det är dock olika från MDF till MDF, det är ganska mycket som kallas "MDF". Så som jag förstått det är typ alla spånskivor som är av mer "finkorningt" spån MDF.

MDF innehåller alltid formaldehyd. Formaldehyd är hälsovådligt och cancerframkallande under en längre tids exponering. Om formaldehyd-emissionerna från den MDF-skiva du köper är okej eller inte är svårt att svara på. Enligt tillverkarna och säljarna garanterar de alltid att emissionerna idag är så pass låga att det inte är någon fara.

Personligen har jag så obehagliga och dåliga erfarenheter av formaldehyd att jag aldrig skulle köpa något som innehåller det, iallafall inte något som utgör en stor yta, typ ett bord. Ett par högtalare kan funka för mig.

Om du går till en bygghandel kan du ju ta och prova lukta på MDF-skivor. Tror alla byggaffärer säljer MDF. K-rauta, Byggmax, Bauhaus, etc.
Den lukt du känner från MDF-skivan behöver dock inte alls vara formaldehyd (även om den "ingår" i doften du känner), det kan vara andra ämnen som bidrar till doften.
crille

Re: MDF-skivor

Inläggav crille 2010-11-25 23:02

Vad ska ni ha MDF-skivor till förresten? Till väggar? Skulle aldrig använda det som byggnadsmaterial. Varför inte gipsskivor?
crille

Återgå till Frågor och Tips