Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Kolfilter i ventilation ?

Kolfilter i ventilation ?

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Kolfilter i ventilation ?

Inläggav tati 2007-10-30 15:44

Har flyttat ut på landet för jag klarar inte av stadsluften, samt alla dofter som finns där.
Har nu fått problem med att man eldar i öppna spisar,
samt eldar ris ute som oftast är surt

Har pratat med Pax och Fresh om de har något som fungerar, men Pax sa nej hade inga förslag.
Fresh svarade tyvärr så fungerar det inte, beroende på att kolfilterna stryper luftinflödet för mycket. Man måste ha väldigt stora ventiler i varje rum och det går inte beroende på att väggytan kommer att se hemsk ut. Han sa att de forskar i detta problem, men hade ingen tidsangivelse att ge. Han tyckte attt jag skulle Googla och sa att det troligtvis fanns något i Tyskland.

Är det någon som kan ge mig tips, vill helst inte flytta igen.
Vi har även braskamin som vi vill använda.

Tack på förhand
Thomas
tati

Rökiga tips

Inläggav munkis 2007-10-31 19:31

:idea: Jag bor också på landet och känner väl igen dina problem.
Vi har satt in kolfilter i våra inventiler. Först hade vi aktivt kol som vi lade mellan ett slags filter och satte fast med tätningslist. Det var lite kladdigare när man skulle byta så nu kör vi med kolfilter på metervara som vi klipper till så de passar ventilerna. Ventilerna är vanligaVIS-80 som sitter ovanför fönstren, alltså självdrag.
Har hänt någon enstaka gång att det luktar rök inne men de är annars guld att ha.
Om du inte skulle få tag på kolfilter i metervara så skicka din mailadress under kontakter så kan jag hjälpa dig.
Ang. braskamin så har vi löst det med att sätta en rökgasfläkt på taket. Den sätter man på max när man öppnar luckorna för att inte få in rök i rummet. Det krävs också att man tar in luft utifrån till eldstaden så det inte blir undertryck i huset. Då kan du suga in din egen rök utifrån genom otätheter i huset.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig med mina tips.
Hälsn Munkis
munkis

Kolfilter i ventilation !

Inläggav Michael 2007-11-05 19:46

Jag har också monterat kolfilter i mina friskluftsintag och det fungerar bra mot rökgaser! Måste också sitta ett partikelfilter som tar partiklarna.

Dessa kolfilter fungerar bra men "förbrukas" och bör bytas regelbundet. En uppgift jag fick var att byta kolfiltret efter ca. 4 månader, men det beror ju lite på vilken luft som passerar dessa.

Är intresserad av var man kan köpa kolfilter på metervara, så jag kan klippa till dessa själv! 8)

Kolfilter på metervara

Inläggav munkis 2007-11-06 15:23

Jag har kontakter som du kan köpa kolfilter på metervara från. Skicka din mailadress eller telefonnummer i "kontakta oss" så hör jag av mig.
Ha en bra dag!
Munkis
munkis

Re: Kolfilter på metervara

Inläggav tati 2007-11-06 15:46

munkis skrev:Jag har kontakter som du kan köpa kolfilter på metervara från. Skicka din mailadress eller telefonnummer i "kontakta oss" så hör jag av mig.
Ha en bra dag!
Munkis

Tack för hjälpen jag skickar mejl.
Thomas
tati

Inläggav tati 2007-11-06 15:51

tati skrev:
munkis skrev:Jag har kontakter som du kan köpa kolfilter på metervara från. Skicka din mailadress eller telefonnummer i "kontakta oss" så hör jag av mig.
Ha en bra dag!
Munkis

Tack för hjälpen jag skickar mejl.
Thomas

Hej !!! :?: var är "kontakta oss"
Thomas
tati

Inläggav Ingvor 2007-11-06 15:58

Hej,

"Kontakta oss" finns till höger om Forum på första sidan. :D
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Inläggav tati 2007-11-06 16:13

Ingvor skrev:Hej,

"Kontakta oss" finns till höger om Forum på första sidan. :D

TACK
tati

Inläggav munkis 2008-03-05 16:50

Nu finns kolfilter i metervara att köpa på www.oparfymerat.se
Även kolfiltermask finns där.
Kram Munkis
munkis

Re: Kolfilter i ventilation ?

Inläggav lars 2009-01-10 22:08

Ser att kolfilter i ventilation verkar fungera bra undrar därför om någon provat det i luftintaget på bilen och i så fall fungerade det? Skulle vara bra i så fall för jag låg sjuk hela dagen igår pga att jag blev tvungen att åka bil 3 dar i rad, brukar annars bara köra bil max 2 dar i veckan till tätorter då det ju drar in både det ena och det andra särskilt vid lågtryck. Annars blir det väl att sätta på sig en gasmask och riskera att nån glor så de kör i diket. :lol:
Lars
lars

Inläggav Ingvor 2009-01-12 13:57

"Ser att kolfilter i ventilation verkar fungera bra undrar därför om någon provat det i luftintaget på bilen och i så fall fungerade det? Skulle vara bra i så fall för jag låg sjuk hela dagen igår pga att jag blev tvungen att åka bil 3 dar i rad, brukar annars bara köra bil max 2 dar i veckan till tätorter då det ju drar in både det ena och det andra särskilt vid lågtryck. Annars blir det väl att sätta på sig en gasmask och riskera att nån glor så de kör i diket. :lol:"

Det finns alltid folk som glor då jag sitter som medpassagerare eller de få gånger jag är ute bland människor och har min kolfiltermask på mig, men det struntar jag i numera. Jag är jag och jag vill må bra.
Kram på dig, Lars!
Ha det gôtt!
Ia
Ingvor

Inläggav Michael 2009-07-22 00:57

Det finns färdiga kupéfilter att köpa på mekonomen, med kolfilter och partikelfilter i ett. I alla fall till Volvo.

http://www.mekonomen.se/default.asp

Välj "din bil"/Reservdelar/Filter: Kupéfilter, kol Mahle'

Det förutsätter ju då att friskluften tas in i bilen via ett ställe och man där har monterat en filterhållare.

Återgå till Frågor och Tips