Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - Lukt från nya möbler!

Lukt från nya möbler!

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

Re: Lukt från nya möbler!

Inläggav Brusan 2009-05-22 22:06

Det var intressant! Nu är vi ute efter nya möbler igen, t ex soffa (den andra har vi ju inte kvar längre). Jag försöker hitta information på nätet om vilka soffor som är gjorda av massivt trä, men det framgår sällan. Och om stommen är i massivt trä, är ofta sitsen i dun, vilket jag ska undvika pga allergi mot fjäderfä mm Ikeas soffor är nästan alllihopa av spånskivor el liknande.

Fler tips om soffa?

Angående ek, luktar det verkligen? Vi har ett ekbord och 4 stolar, och de har aldrigt luktat något. Dessutom ekpaparkett (terkett). Nu funderar vi på att ha en trappa inomhus i massivt ek, skulle det vara ett problem alltså? Jag vill minimera saker med stark lukt.
Brusan

Inläggav crille 2009-12-06 02:11

Hej!
Ursäkta att jag mig uttrycker så, men det är faktiskt skönt att höra att man inte är ensam om att lida av dessa obehagliga lukter. Väldigt trist är det dock, jag vet själv!

Min erfarenhet är att man ska undvika:

- allt som innehåller spånskivor! (formaldehyd och andra otäcka cancerogena ämnen)
- obehandlat barrträ (furu och gran, värst är furu), då de avger mycket terpener som är farliga för hälsan trots att det är naturliga ämnen
- skinn som är starkt impregnerat (behandlat med giftiga kemikalier för att det inte ska mögla bl.a.)
- PVC/vinyl/konstskinn, kan lukta starkt länge

Nån sa att ek luktar, det gör det väl, men bara för att det luktar behöver det ju inte vara något man reagerar på. Vad jag fattat det som så är det bara barrträ som avger terpener i så stora mängder att man kan reagera på det (det är terpenerna från träet som är allergiframkallande). Men det är möjligt att ek också avger terpener som vi lite känsligare kan reagera på?

Det är mycket snack överlag om att man ska undvika trä, jag delar inte samma uppfattning alls, utan det är just barrträ som brukar vara känsligt. Jag reagerar inte alls på bok, björk osv som på furu iallafall. Annars är det väl bara att ytskiktsbehandla det, om man nu inte skulle tåla träet? Värre är det med spånskivor, där har vi formaldehyd som tränger sig igenom lack och färg. (även om det bromsas upp)

Köp nån soffa utan spånskivor och skinn/vinyl så ska det nog gå jättebra. Se till att det inte är obehandlad furu heller.
crille

Inläggav Monica 2009-12-06 22:02

Hejsan Brusan

Det kan vara jättesvårt med möbler. Vi har en 3.5 år gammal skinn soffa som fortfarande doftar så att jag inte kan sitta i den.
Vi köpte köksmöbler på samma gång som var något slags gummiträd, det doftade i början men är det mycket bättre.
Min son löpte datorbord o bokhylla på Jysk för 6 år sedan som fortfarande verkligen STINKER!!!! och det är det mer vi doftkänsliga som tycker. Det kan verkligen vara ett gissel med möbler.

Ibland tror jag att det är lättare med tygbeklädda möbler, speciellt de tvättbara - om man inte som jag är kvalster allergiker.

Lycka till i sökandet

Monica
Monica

Inläggav crille 2009-12-07 00:08

Om man är kvalsterallergiker kan man ju se till att ha partikeltätt tyg eller vad det heter, sånt som inte kvalster fastnar. Tyg på dynor kan man väl alltid byta ut?

Jag trodde kvalsterallergiker bara reagerade på kvalster i sängen där man sover och har huvudet nära tyget osv, inte att man reagerade av att sitta i en soffa? Usch, vad jobbigt, lider med er som har det så. Hjälper det inte att dammsuga soffan kontinuerligt?
crille

Inläggav Monica 2009-12-07 22:53

Hej

Angåeende möbler och kvalsterallergiker...

Som kvalsterallergiker så är man allergisk mot ett protein i kvalstrets matsmältning, dvs det är avföringen som man reagerar på. Detta måste tvättas bort.

Man minimerar genom vädring och att göra en ogynnsam miljö för kvalstren och man underhåller med städning. Kvalstren finns överallt, men det är mest i sängar och textilier. Det finns även kvalster i andra miljöer såsom på lantbruk, bagerier med mjöl osv. Djur bär mycket kvalster i sin päls m m

Till sängen kan man köpa kvalsterlakan för en dyr peng som hjälper till att hålla kvalstren lite mer inne i resårbottnen, men inget är 100%.

Soffan är ju enkel att torka av om den är i skinn, med en knappt fuktad trasa, tyg är värre.

Vänliga hälsningar

Monica
Monica

Föregående

Återgå till Frågor och Tips