Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/f1005753/domains/www.doftoverkanslig.se/diskussion/common.php on line 106 doftoverkanslig.se • Visa tråd - easy up-tapeter och dess lim

easy up-tapeter och dess lim

Här kan du ställa frågor och få tips som underlättar.

easy up-tapeter och dess lim

Inläggav sianna 2008-08-16 20:16

Hej!

Den lägenhet som jag nu ska flytta in i ska tapetseras om (alla rum även sovrum). Vanliga papperstapeter med vanligt tapetlim har jag aldrig blivit dålig av, för varken tapeterna eller limmet luktar något alls. Tyvärr så använder företaget ej dessa längre utan de har nu börjat använda en tapet som heter "easy up" och tillverkas av företaget: "Eco-tapeter", Denna tapet luktar något verkar det som i den tapetprovskatalog jag har fått låna hem. Fast det kan ju också vara så att katalogen nyligen varit utlånad till någon som har mycket dofter hemma. Limmet som används till detta är ej vanligt luktfritt tapetlim utan detta lim luktar en del.

Jag funderar nu på om jag ska låta dem tapetsera om lägenheten eller ej... Lägenheten skulle verkligen behöva tapetseras om men jag kan ju inte bli sjuk varje dag hemma hos mig själv..
Det är ju svårt att veta om lukten snabbt kommer att gå ur eller ej...

Är det någon här som vet något om dessa "easy-up-tapeter", om de har orsakat besvär eller inte?

Hälsningar Anna
sianna

Re: easy up-tapeter och dess lim

Inläggav white 2009-09-24 22:31

Hej
boende i renoveringshus under många år har jag lärt mig en del. Bl a tror jag att jag blev doftöverkänslig och fick handeksem delvis pga av alla kemikalier under renoveringen. Därför har jag försökt se vad som fungerar, både för mig själv och för att få ett hus som andas och håller sig friskt. Själv har jag varit noga med att kolla vad som innehåller plast också då det gör att huset andas sämre, tyvärr är våtutrymmen svårare att lösa här. Även spackel kan innehålla plaster, valde då ett s k marmorspackel.

Som du säger fungerar vanligt tapetklister bra men det andra limmet som du beskriver luktar starkt när det används. Själv tycker jag det försvinner i lukt efter ett par dagar, men kan inte garantera något då det kan vara individuellt, det finns ju tyvärr en hel del plast och annat i vissa tapeter som också kan lukta lite och bidra till att lukter stannar kvar.

Utöver tapetsering har jag även blandat s k limfärg baserat på vanligt tapetklister och en liten mängd oljeemulsion så det inte kritar. Kanske ett tips om man väljer att inte tapetsera och istället vill måla. På Birger jarlsgatan finns en färgbutik som har en färg som påstås ha väldigt svag doft också, har inte testat den ännu.

Men som svar på din fråga om tapetsering, fråga om du kan få någon testrulle och tapetsera på större masonitskiva och ställ i rummet och se hur du upplever det är ett tips.
white

Återgå till Frågor och Tips